Jak zmienia się światowy rynek naczep

Zwiększając produkcję powyżej 20 000 naczep,Kögel wszedł do wąskiego grona największych światowych producentów (fot. Kögel)

Jeśli chodzi o Amerykę Północną, najwięksi, czyli Hyundai Translead, Wabash National, Great Dane, nadal są w ścisłej czołówce zestawienia „Global Trailer”. Jednocześnie jednak można zauważyć, że niemal wszystkie marki z USA odnotowały wolumeny nieco zmniejszone w stosunku do rekordowych wyników z przeszłości. Wyjątkiem jest Hyundai Translead (3. miejsce w rankingu) z 19-procentowym wzrostem, związanym z dużym zapotrzebowaniem na pojazdy chłodnicze. Silna w Ameryce Północnej jest też kanadyjska grupa Manac. Jej 16-procentowy wzrost produkcji nie przełożył się jednak na wysoką pozycję w rankingu z powodu ekspansji chińskich firm, które wypchnęły firmę z 16. miejsca na 22.Z tego samego powodu z zestawienia zniknęli tacy amerykańscy producenci jak Wilson, Pitts czy Strick, którzy jeszcze w roku 2016 znajdowali się na liście.

Europa natomiast spisuje się nieźle. Na 2.miejscu rankingu „Global Trailer” znajduje się Schmitz Cargobull z produkcją na poziomie 61 000 pojazdów. Krone zachowało prestiżowe 6. miejsce (45 000 pojazdów). Wrażenie robi wynik Kögla, który zwiększył sprzedaż z 16 300 pojazdów w roku 2017 do 22 000 w roku 2018. To przenosi niemieckiego producenta z ligi średniej do najwyższej. Wysoką 10. pozycję utrzymuje Grupa Wielton, która zwiększyła produkcję z 10 000 sztuk (2016 r.) do ponad 16000 (2018 r.). Następnym producentem związanym z rynkiem europejskim jest turecka Grupa Tirsan, właściciel takich marek jak Kässbohrer i Talson – również z dwucyfrowym wzrostem produkcji. Na 21. miejscu znajduje się austriacki Schwarzmüller.

Naczepy Schwarmüllerasą cenione za lekką, dopracowaną w szczegółach konstrukcję. W tym roku austriacka firma znalazła się w dole rankingu – wielkością produkcji nie dorównuje nowym chińskim firmom (fot. Schwarzmüller)

Średni rosną w siłę

Wzrost o ponad 50% zanotował brazylijski producent Randon.Ten przykład, podobnie jak szybko rosnącej Grupy Wielton, Kögla i Grupy Tirsan, demonstruje kolejny trend widoczny w tegorocznym rankingu. Mianowicie  w ostatnim czasie średnie przedsiębiorstwa produkujące rocznie między 10 000 a 20 000 naczep zmieniają się z firm o lokalnym zasięgu w poważnych graczy z globalnymi ambicjami,mocno zwiększają produkcję, wprowadzają nowe technologie, dokonują przejęć innych firm, inwestują w kolejne zakłady. Powód tak dynamicznego rozwoju w tym sektorze to według „Global Trailer” rekordowa koniunktura w połączeniu z niskimi stopami procentowymi.

Metodologia badania

Metodologia badania jest co roku taka sama. Podstawą rankingu są informacje od samych producentów naczep (OEM). Zespół magazynu „Global Trailer” skontaktował się z ponad 100 producentami, przesyłając im zapytanie o dane z okresu od 1 lipca 2017 r. do 30 czerwca 2018 r. Jeśli producent nie odpowiedział, redakcja konsultowała się z innymi źródłami z branży, by uzyskać dane szacunkowe. Jeśli to się nie udawało, firma nie była brana pod uwagę.

Redakcja podkreśla zawsze, iż mimo że dokłada starań o profesjonalne zebranie oraz zestawienie informacji, nie bierze odpowiedzialności za dokładność i prawdziwość danych.

TABELA                                                                                                                        Opracowała Katarzyna Wachowiak