KH-kipper na Spitsbergenie

fot. KH-kipper

Po koniec 2018 r. polski producent dostarczył zabudowę przeznaczoną do transportu węgla kamiennego w kopalni w Longyearbyen na Spitsbergenie. Skrzynia na podwoziu Volvo 8×4 została zaprojektowana specjalnie do pracy w arktycznych warunkach klimatycznych, gdzie transport odbywa się nie tylko w większości w minusowych temperaturach, ale i podczas trwających tutaj niemal 4 miesiące nocy polarnych.

Skrzynia o objętości 26,5 m3 objętości jest w stanie przewieść 26 t ładunku. Hydrauliczny wibrator zamontowany pod podłogą zapobiega przymarzaniu miałkiego węgla  do skrzyni. Konstruktorzy KH-kipper zadbali także o odpowiednie wyprofilowanie wnętrza, tak aby węgiel nie zalegał podczas wyładunku, a hydrauliczna szufla zsypowa ułatwia wyładunek.

Hydrauliczny dach chroni szczelnie ładunek przed arktycznym wiatrem. Dużą zaletą takiego rozwiązania w stosunku do tradycyjnej plandeki jest możliwość sterowania bezpośrednio z kabiny bez potrzeby wysiadania z samochodu. Zwiększa bezpieczeństwo pracy kierowcy, jego komfort i ogólną czystość w kabinie. Dwa LED-owe światła ze specjalnym podgrzewaniem i kamerą ze spryskiwaczem zamontowane na skrzyni pozwalają kierowcy śledzić proces załadunku i rozładunku z kabiny. Dziesięć świateł LED na pojeździe zwiększa widoczność i bezpieczeństwo podczas polarnych nocy. Zamontowany został również system, który automatycznie smaruje każdy punkt smarny w pojeździe, monitorując przy tym na bieżąco przebieg procesu i przekazując niezbędne informacje kierowcy.

Film na YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=EQKcgJIywCA

fot. KH-kipper