Trailer Innovation 2019 dla Goldhofera – kategoria nadwozie

fot. Goldhofer

Nagrody Trailer Innovation 2019 w siedmiu kategoriach tematycznych zostały wręczone 21 września 2018r. podczas uroczystej ceremonii na trwających w tym czasie targach pojazdów użytkowych IAA 2018 w Hanowerze.

Przyznawana od roku 2002 co dwa lata nagroda Trailer Innovation promuje wyróżniające się pomysły i rozwiązania produktowe producentów naczep, przyczep i nadwozi. W skład międzynarodowego jury wchodzi 16 dziennikarzy z wiodących czasopism branżowych z całej Europy. „Samochody Specjalne” są w tym gronie. Systemy i rozwiązana praktyczne stosowane w naczepach podążają za ogólnymi trendami, jakie dominują w branży. Innowacyjność produktów oznacza dążenie do poprawy efektywności transportowej, coraz szerzej wykorzystywane są rozwiązania bazujące na technikach cyfrowych i łączności. Naczepy, zabudowy i komponenty w nich używane stają się coraz bardziej inteligentne. W tym roku zgłoszono 69 innowacji. Zwycięskie rozwiązania w siedmiu konkursowych kategoriach: nadwozie, podwozie, komponenty, koncepcja, ekologia, bezpieczeństwo, pojazd inteligentny zostały uhonorowane podczas uroczystej ceremonii na Międzynarodowych Targach Pojazdów Użytkowych IAA 2018 w Hanowerze.

Przedstawiamy zwycięskie projekty, zaczynamy od kategorii NADWOZIE:

fot. Goldhofer

1. Goldhofer: adapter BLADEX FSH 10 do unoszenia łopat turbin wiatrowych
Aby sprostać rosnącym wymaganiom logistycznym energetyki wiatrowej, firma Goldhofer opracowała i wprowadziła na rynek innowacyjny adapter do unoszenia końcówek transportowanych łopat wirników elektrowni wiatrowych – BLADEX FSH 10. Wyposażenie naczepy w ten adapter pozwala na jazdę z większymi prędkościami, likwiduje konieczność zamiany pojazdów i jest idealnym rozwiązaniem w przypadku pokonywania bardziej wymagających tras przejazdu.
BLADEX FSH 10 to montowany na szynach adapter do podnoszenia końcówek łopat wirników, który może być zainstalowany na każdej naczepie platformowej firmy Goldhofer wyposażonej w osie wahadłowe. Zintegrowany podnośnik nożycowy pozwala na uniesienie końcówki łopaty o 7 m, co sprawia, że pokład nośny adaptera (FSH) znajduje się na wysokości 10 m nad powierzchnią gruntu. Końcówka łopaty przemieszcza się wówczas nad przeszkodami (drzewa, większe krzewy). Wysokość końcówki łopaty nad ziemią zależy od rodzaju (długości) transportowanego elementu. Wbudowana przesuwna belka pozwala na swobodne przemieszczanie adaptera wzdłuż pokładu ładunkowego, gdy długość naczepy jest regulowana pod obciążeniem zależnie od sytuacji na drodze. Aby zwiększyć niezawodność, urządzenie zaprojektowano jako układ autonomiczny z dedykowanym źródłem zasilania, który uniezależnia je od instalacji hydraulicznej i elektrycznej ciągnika siodłowego.
Możliwe staje się zmniejszenie długości zestawu w tak newralgicznych miejscach jak ronda, ponieważ BLADEX mocowany jest na naczepie w prowadnicach szynowych i jego wzdłużne położenie może być regulowane zależnie od długości naczepy. Całkowita nośność adaptera to 26 t, a tylny wspornik może być obciążany ciężarem do 10 t – taka konfiguracja pozwala na transport nawet najcięższych łopat. Użycie adaptera BLADEX FSH pozwala na obniżenie kosztów transportu, ponieważ na trasie nie ma konieczności użycia samobieżnych modułów transportowych z adapterami do łopat typu FTV – drugi pojazd i dodatkowy żuraw załadunkowy stają się zbędne. Dla większego bezpieczeństwa operator może obsługiwać całość, korzystając ze zdalnego sterowania, tam też można monitorować prędkość wiatru i kąt pochylenia bez konieczności wkraczania do strefy niebezpiecznej.

2. Delete Finland – Delete SkipUp: system dwupoziomowego składowania kontenerów komunalnych pozwalający na jednoczesną zamianę kontenera pełnego na pusty.
3. SDC Trailers – Hydraulic Lifting Deck Curtainsider: dwupoziomowa naczepa kurtynowa z hydraulicznie unoszonym pokładem środkowym.

Autor: Dariusz Piernikarski

Wspólne zdjęcie laureatów konkursu Trailer Innovation 2019 podczas gali rozdania nagród na IAA w Hanowerze (fot. Trailer Innovation)