e-Crafter już na rynku

fot. Volkswagen Pojazdy Użytkowe

We wrześniu br. do sprzedaży trafi e-Crafter – pierwszy samochód użytkowy Volkswagena z napędem elektrycznym.  Zasięg samochodu wynosi 173 km, a jego prędkość maksymalną ograniczono celowo do 90 km/h – został bowiem stworzony dla firm, które działają w centrach miast (usługi kurierskie, dostawcze, taksówki itp.).

Parametry e-Craftera dobrano w wyniku obszernych analiz aż 210 000 realnych przewozów wykonanych przez ponad 1500 klientów. Okazało się, że większość kierowców samochodów dostawczych przejeżdża dziennie od 70 do 100 km. I właśnie z myślą o takich odległościach – z uwzględnieniem licznych przystanków po drodze – skonstruowano e-Craftera. Dzięki temu akumulatory nie musiały być zbyt duże, a przez to cena auta jest konkurencyjna (w Niemczech od 69 500 euro netto, polskie ceny będą znane za kilka tygodni).

e-Crafter nie jest samochodem wtórnie przystosowanym do napędu elektrycznego, lecz został od samego początku zaprojektowany jako model bezemisyjny. Dlatego np. akumulator litowo-jonowy znajduje się w podłodze, dzięki czemu można w pełni wykorzystywać całą przestrzeń ładunkową auta mieszczącą do 1,72 t towaru.

W samochodzie zamontowano elektryczny silnik synchroniczny osiągający moc 100 kW (136 KM). Moment obrotowy jest przenoszony na koła przedniej osi za pomocą bezstopniowej 1-biegowej przekładni skonstruowanej do samochodów użytkowych. Silnik, przekładnia oraz mechanizm różnicowy tworzą jeden niewielki moduł produkowany w zakładzie VW w Kassel. Pozostałe elementy techniczne układu napędowego to jednostka sterująca silnikiem oraz wysokowydajna elektronika.