Volvo FH 6×4 540 do transportu ponadgabarytowego

fot. D.Piernikarski

Ciągnik wyposażono w kabinę z wysokim dachem typu Globetrotter XL. W środku znajdują się dwie leżanki. Dolna leżanka o wymiarach 815×2000 mm jest rozszerzona w centralnej części i odchylana na tylną ścianę kabiny. Pod nią znajdują się standardowe schowki oraz chłodziarka o pojemności 33 l. Składana na tylną ścianę leżanka górna ma wymiary 700×1900 mm, nad nią znajduje się schowek na bagaże o pojemności 245 l i wysokości 440 mm. Dodatkowa półka jest w górnym schowku z przodu kabiny. Na desce rozdzielczej w przyjemnym dla oka beżowym kolorze umieszczono 7-calowy wyświetlacz systemu multimedialnego.

fot. D.Piernikarski

Jazdę po zmroku ułatwia zastosowanie pakietu Visibility 15+, w ramach którego drogę oświetlają reflektory bi-ksenonowe i statyczne reflektory doświetlające zakręty. Światła mijania włączane są automatycznie, jest również czujnik deszczu uruchamiający w razie potrzeby wycieraczki.

Wśród systemów wspomagających bezpieczeństwo czynne znalazły się: system kontroli stabilności (ESP), system ostrzegania przed kolizjami z przodu z elektronicznym hamulcem oraz układ monitorowania pasa ruchu. Pojazd wyposażono również w czujniki ciśnienia w ogumieniu. Łączenie z naczepą ułatwia kamera wsteczna.

Kierowca może wykorzystać aplikację MyTruck, która łączy pojazd z jego smartfonem (iOS lub Android) i dostarcza najważniejsze informacje o pojeździe, takie jak aktualny poziom paliwa, AdBlue, oleju silnikowego oraz cieczy chłodzącej. Ponadto MyTruck pozwala kontrolować stan akumulatorów oraz sterować klimatyzacją i ogrzewaniem. Aplikacja natychmiast powiadamia również użytkownika, gdy uruchomi się alarm w pojeździe.

Ciągnik w prezentowanej wersji został przystosowany do pracy w zestawach do 100 t dmc., w związku z czym zamocowano na nim siodło Jost typu Heavy Duty ISHD (wysokość 190 mm, ISHD) przystosowane do łączenia ze sworzniem królewskim o średnicy 3,5″ (90 mm). Podpinanie naczepy ułatwia wydłużony pomost za kabiną.

Opracował: Dariusz Piernikarski