Pierwszy Polak w wyścigach ciężarówek

fot. Circuit d’Albi

Jaki będzie sezon 2018?

Eliminacje w bieżącym sezonie rozegrane zostaną w sumie na 6 francuskich torach – to o jedną eliminację więcej niż w ubiegłym roku. Pierwsza, inauguracyjna, runda odbędzie się już w połowie maja na torze Paul Ricard w LeCastellet (na którym miesiąc później rozegrane zostanie Grand Prix Francji Formuły 1). Kolejne eliminacje Mistrzostw Francji rozegrane zostaną jeszcze na torach w Nogaro, Magny-Cours, Charade, LeMans i Albi.

fot. K.Biskupska

Grzegorz Ostaszewski dostał mocno zmodyfikowany bolid, m.in. wymieniono silnik na całkiem nowy, przerobiona została przednia belka oraz pojazd ma nowe, całkiem inne oprogramowanie. Zawieszenie m.in. testowane było na początku maja w Moście. Tam też po każdej testowej rundzie po torze zbierane były dane telemetryczne o zachowaniu pojazdu i informacje o stylu jazdy kierowcy. To bardzo cenny materiał do omówienia z szefem zespołu przed pierwszym startem w sezonie. W tym roku Dominique Kolow, szef teamu, widząc potencjał w młodym kierowcy, kładzie większy nacisk na start Polaka, który podczas wyścigów będzie miał do dyspozycji dwóch mechaników z MKR Technology odpowiedzialnych za silnik Renault DXi13 Racing, oraz telemetrystę z centrali Renault Trucks. Start Polaka nie byłby możliwy gdyby nie firmy Renault Trucks Polska, DKV Polska i Texaco Polska.

Renault Premium Racing

Grzegorz Ostaszewski ściga się 5,5-tonowym Renault Premium Racing, zbudowanym według wytycznych technicznych FIA. Ta ciężarowa wyścigówka napędzana jest przez podrasowany silnik Renault DXi13 Racing o pojemności 12,8 l, produkcji Renault Trucks, rozwijający maksymalną moc 1200 KM przy momencie obrotowym 5600 Nm. Pojazd rozpędza się z prędkości 60 do 160 km/h w niespełna 7 sekund.

Osie przednie i tylne wyprodukowała dla Renault Trucks firma Meritor. Odpowiada ona również za układ hamulcowy oraz sterowany komputerowo układ natrysku wody chłodzącej tarcze (podczas jednego wyścigu na chłodzenie zużywane jest ok. 250 l wody). Skrzynia biegów to model ZF 21 przystosowany do przenoszenia bardzo wysokich momentów obrotowych. Aby ścigać się z maksymalną skutecznością, samochody pozbawione są wielu układów wspomagających, takich jak ESP, ABS i ASR, skrzynie biegów są oczywiście manualne. Ciężarówka wyścigowa została przygotowana przez specjalistów z MKR Technology – czeskiego zespołu, który odnosił sukcesy w europejskich rozgrywkach w latach 2010−2013.

Autor: Katarzyna Biskupska

fot. Team VTR