Naczepy w 2017 r. nadal na plusie

Wykres 2. Sprzedaż naczep w 2017 r. z podziałam na producentów: sprzedaż, udziały rynkowe i zmiana poziomu sprzedaży 2017/2016

Jeśli weźmiemy pod uwagę pojazdy wykorzystywane najczęściej w transporcie dalekobieżnym (czyli naczepy kurtynowe,  skrzyniowo-plandekowe i platformowe), to spośród sprzedanych 12 801 szt. Krone dostarczyło 3828 naczep (udział w tej grupie produktowej 29,9%), Schmitz Cargobull – 3101 (24,2%), Wielton – 2263 (17,7%), a Kögel – 1741 (13,6%). Ci czterej producenci od lat są niekwestionowanymi liderami rynku, w ubiegłym roku ich łączny udział w omawianej grupie produktowej wyniósł 85,4%. Wśród marek, których naczepy kurtynowe i skrzyniowo-kurtynowe w liczbie ponad 200 trafiły do polskich klientów, są: Kässböhrer (601 szt.), Schwarzmüller (487 szt.), Berger (278 szt.) oraz Fliegl (224 szt.). Podane wielkości nie obejmują rejestracji czasowych, dane te uzyskaliśmy dzięki uprzejmości IBMR Samar.

Pozycja Schmitz Cargobull w segmencie chłodni, izoterm i furgonów w dalszym ciągu jest niezagrożona (1764 szt., 58,9% udziału w rynku ), chociaż stale rośnie popularność chłodni marki Krone – nabywców znalazło 791 pojazdów (26,4% udziału w rynku). Ze statystycznego obowiązku odnotujmy jeszcze większe sprzedaże łączne w tej grupie produktowej: 154 uniwersalne naczepy furgonowe oraz 12 izoterm i chłodni sprzedał Wielton, Kögel przekazał 12 chłodni i 21 naczep furgonowych, klienci odebrali również 25 chłodni marki Lamberet. Dane te wyraźnie pokazują dystans, jaki dzieli konkurencję od dwóch liderów w tym segmencie.

W 2017 r. naczepy samowyładowcze cieszyły się coraz większą popularnością – sprzedano 3317 wywrotek, czyli aż o 21,9% więcej niż w 2016 r. Na czele stawki od lat w tym segmencie jest Wielton (639 szt., 19,3% udziału), ale dobrą sprzedaż odnotowały również firmy Bodex (436 szt., 13,1%) i Schmitz Cargobull (435 szt., 13,1%). Kempf sprzedał 378 pojazdów (11,4%), Inter Cars (Feber) – 316 (9,5%). Pierwszą piątkę zamyka firma Mega ze sprzedażą 211 wywrotek (6,4%).

Ogółem w 2017 r. sprzedano w Polsce 198 naczep niskopodwoziowych. Liderem rynku jest firma Kässböhrer (43 pojazdy), Wielton i Bodex sprzedały po 30 szt., 25 pojazdów firma Emtech, 21 – Faymonville, a po 18 MAX Trailer i Nooteboom. Sprzedano również 678 naczep klasyfikowanych jako cysterny. W tej grupie produktowej zdecydowanym liderem jest Magyar −149 szt., 97 pojazdów dostarczyła firma LAG, 63 szt. BC-LDS, 60 – Feldbinder i 59 − Kässböhrer. Na 496 sprzedanych naczep podkontenerowych 168 wyprodukował Wielton, 103 to pojazdy marki Krone, 61 – Kögel, 40 − Fliegl i 38 – Kässböhrer.

Według danych opublikowanych przez PZPM w 2016 r. sprzedano 2356 przyczep ciężarowych – wśród nich znalazło się 1449 przyczep klasyfikowanych jako skrzyniowe, plandekowe (kurtynowe), skrzyniowo-plandekowe oraz platformowe.

Autor: Dariusz Piernikarski)

Firma Kögel Trailers (reprezentowana w Polsce przez Eurotrailer), sprzedając w sumie 1830 naczep, uzyskała udział w rynku na poziomie 8,5% i 4. Miejsce (fot. Kögel Trailers)