Naczepy w 2017 r. nadal na plusie

EWT Truck & Trailer Polska w 2017 r. dostarczyło klientom 5306 naczep, a niemal 48% wszystkich naczep chłodniczych, izoterm i furgonów (1764 szt.) wyprodukowano w firmie Schmitz Cargobull (fot. Schmitz Cargobull)

W 2017 r. w Polsce wzrost sprzedaży naczep i przyczep o dmc. > 3,5 t wyniósł zaledwie 1,3%. Do klientów trafiło 23 830 pojazdów,  w tym 21 474 to nowe naczepy, których było o 0,6% więcej niż rok wcześniej.

Rok 2017 na rynku samochodów ciężarowych był kolejnym rekordowym rokiem w historii branży, choć wzrost już nie był tak spektakularny. Utrzymująca się wciąż dobra koniunktura gospodarcza i powolny wzrost cen paliwa w dalszym ciągu skłaniały do zakupów. Według danych PZPM w Polsce w 2017 r. sprzedano 27 658 nowych ciężarówek – było to więcej o 3,9% niż w 2016 r. W segmencie ciężkim (dmc. > 16 t) do klientów przekazano 25 314 nowych pojazdów – o 3,6% więcej niż rok wcześniej. Dominowały oczywiście ciągniki siodłowe. Ich sprzedaż wyniosła 21 051 szt., ale było to zaledwie 18 szt. więcej niż rok wcześniej (+0,1%).  Ciągniki tradycyjnie stanowiły przeważającą większość, bo aż 83,2% całej sprzedaży nowych samochodów w segmencie ciężkim.

Przy utrzymującym się dużym poziomie sprzedaży ciągników siodłowych należało oczekiwać równie dobrych wyników w branży naczepowej. Chociaż na początku 2017 r. zakładano, że korzystna koniunktura gospodarcza utrzyma się nadal, to jednak chyba większość specjalistów z branży oczekiwała nieco większych wzrostów w sprzedaży naczep i przyczep. Założenie rozwoju rynku w dotychczasowym tempie było prognozą ostrożną, tymczasem (przypomnijmy, że wzrost sprzedaży naczep w 2016 r. wyniósł 22,9% r/r) branża odczuła spadek popytu, choć wciąż utrzymywał się on na dodatnim poziomie.

Zaprezentowane w artykule dane liczbowe podajemy za statystykami publikowanymi na stronach Polskiego Związku Producentów Motoryzacyjnych (PZPM). Chociaż zostały one przygotowane z wykorzystaniem danych pochodzących z Centralnej Ewidencji Pojazdów MSWiA, to w zależności od źródła występują pewne rozbieżności liczbowe, wynikające ze sposobu ewidencjonowania pierwszych rejestracji (kody produktowe) i uwzględniania – lub nie – pojazdów zarejestrowanych czasowo. Tradycyjnie prosimy o potraktowanie prezentowanych danych jako informacje mające na celu ukazanie głównych trendów, a nie jako szczegółowe wyniki sprzedaży – te dane można uzyskać bezpośrednio u producentów lub importerów.

Naczepy w Polsce na plusie

Podobnie jak w przypadku samochodów ciężarowych również sprzedaż przyczep i naczep w 2017 r. osiągnęła po raz drugi z rzędu swój historycznie najwyższy poziom. W ubiegłym roku do odbiorców trafiły 21 474 naczepy – było to  tylko o 0,6% więcej niż w 2016 r. (sprzedano także 2356 przyczep o dmc. > 3,5 t, więcej o 8,6%). Przypomnijmy, że w roku 2016 sprzedano w sumie 21 352 naczepy różnych typów – był to wzrost sprzedaży o 22,9% w stosunku do 2015 r.

29,9% wszystkich sprzedanych w Polsce w 2017 r. naczep kurtynowych i skrzyniowo-plandekowych dostarczyło Pozkrone – importer firmy Krone (fot. D. Piernikarski)