Światowe naczepowe Top 20

Tabela 2. Ranking producentów naczep wg „Global Trailer” [1, 2]; podane dane dotyczą okresu 01.06.2016–30.07.2017); (pogrubiono producentów europejskich)

Miejsce Nazwa producenta Kraj pochodzenia Wielkość produkcji Zmiana pozycji**
1 CIMC Vehicles* Chiny 118 631 1 → 1
2 Schmitz Cargobull Niemcy 56 000 4 ↑ 2
3 Wabash National USA 55 450 2 ↓ 3
4 Hyundai Translead USA 50 706 4
5 Great Dane USA 48 000 3 ↓ 5
6 Krone Niemcy 48 000 7 ↑ 6
7 Utility Trailer Manufacturing USA 46 040 6 ↓ 7
8 Stoughton Trailers USA 16 400 8
9 Kögel Trailer Niemcy 16 341 9 → 9
10 Wielton* Polska 13 900 10 → 10
11 Randon Brazylia 10 338 12  11
12 Tirsan* Turcja 10 220 14 ↑ 12
13 Schwarzmüller Austria 8 866 16 ↑ 13
14 Hongtai Chiny 8 848 19  14
15 Lecitrailer Hiszpania 7 250 18 ↑ 15
16 Manac Kanada 7 200 15 ↓ 16
17 HongDong Chiny 6 751
18 ChangHua Chiny 6 319
19 Gorica ZEA 6 000 26  19
20 LongYiDa Chiny 5 380

* wynik grupy;

** zmiana pozycji w stosunku do raportu wcześniejszego, obejmującego okres 07.2015–06.2016; jeśli nie udało się uzyskać danych liczbowych, producent był pomijany

Firma CIMC pozostaje największym światowym producentem naczep – z raportu wynika, że w okresie 01.06.2016–30.07.2017 wyprodukowano 118 631 pojazdów (fot. D. Piernikarski)

Po raz kolejny na czele zestawienia znalazło się CIMC Vehicles, czyli zajmująca się produkcją naczep część chińskiej Grupy CIMC (China International Marine Container), z wynikiem 118 631 jednostek wyprodukowanych w 2016 r. Korporacja CIMC Vehicles produkuje swoje pojazdy lokalnie w zakładach na terenie Chin, Australii, Ameryki Północnej, Belgii oraz Wielkiej Brytanii, a w Polsce funkcjonuje montownia. Firma działa bardzo agresywnie i dynamicznie w różnych regionach, uruchamiając swoje miejsca produkcji w różnych częściach świata.

Schmitz Cargobull może nie tylko świętować swoje 125-lecie, ale również awans na drugą pozycję światowego rankingu producentów naczep – w ostatnim roku obrotowym wyprodukowano 56 000 jednostek (fot. Schmitz Cargobull)

Schmitz Cargobull to oczywiście największy europejski producent naczep, zajmujący w rankingu globalnym 2. pozycję (awans z miejsca 4) z produkcją 56 000 pojazdów [2]. Schmitz Cargobull jest jedynym producentem mogącym konkurować pod względem liczby miejsc produkcji z CIMC Vehicles. Firma ma 5 fabryk na terenie Niemiec, oraz w Hiszpanii, na Litwie i w Rosji. Od 2014 r. działa fabryka w chińskim Wuhan (j.v. z Dongfeng), a 6.10. 2017 r. oficjalnie uruchomiono produkcję naczep w Turcji (Adapazari)

Grupa Wielton utrzymała wysoką 10. pozycję dzięki wyprodukowaniu 13 900 pojazdów; w perspektywie ogłoszonej wiosną Strategii 2020 należy liczyć się z agresywnym atakiem na miejsca wyższe (fot. D.Piernikarski)

Grupa Wielton – podobnie jak w pierwszym wydaniu –  zajmuje w rankingu globalnym 10. miejsce. Obecnie w skład Grupy Wielton oprócz Wielton SA wchodzi 6 podmiotów: Fruehauf (Francja, produkcja na poziomie 4000 naczep), spółka Italiana Rimorchi z markami Viberti oraz Cardi (Włochy), Langendorf (Niemcy), spółki córki: Wielton Rosja, Wielton Ukraina, Wielton Białoruś oraz Wielton Logistic. Firma zatrudnia 2485 osób, osiągając wysokie wyniki sprzedaży – 13 900 pojazdów w 2016 r. [2] Grupa Wielton dostarcza swoje produkty do 35 krajów w Europie, Azji i Afryce, ma 3 zakłady produkcyjne: w Polsce oraz we Francji i w Niemczech, a także dwie montownie: we Włoszech i w Rosji.

Opracował Dariusz Piernikarski

Bibliografia

  1. Top 30 Trailer OEM ranking, „Global Trailer”, November 2016.
  2. Top 20 Trailer OEM ranking, „Global Trailer”, October 2017.
  3. Truck and trailer components – Success factors for suppliers in specialized markets. Market study. Roland Berger, May 2017.

—— Streszczenie ——– English version ——–

In the global market for semi-trailers and trailers, in the period 2017–2021 a moderate increase in production is expected, at a rate of around 3% per year. Slightly slower (2% per year) will increase production of semitrailers, but semitrailers will continue to be the dominant type of freight unit in the world (91% share). Analysts predict, that the production of semi-trailers will increase at a rate of about 10% – this will be due in particular to the growing demand for this means of transport on the Chinese market.

Following the huge success of the first report, the Global Trailer Magazine decided to revisit the study, and in October 2017, the second edition of the report was published. Compared to the first edition of the classification, there were quite significant and surprising changes. The list of the top 20 producers according to the second ranking of the Global Trailer is presented in the table. The Chinese CIMC is still ahead, while Schmitz Cargobull has been promoted to second place. The Wielton Group maintained a high 10th position.