Nowe konstrukcje w transporcie nienormatywnym

Naczepy modułowe Cometto z rodziny HDT-G mają ładowność dochodzącą do 45 t na linię osiową (przy prędkości 0,5 km/h), można je konfigurować w zależności od potrzeb, tworząc zestawy drogowe naczepowe lub przyczepowe (fot. Industrie Cometto)

Industrie Cometto

7 marca br. ogłoszono osiągnięcie porozumienia, w ramach którego firma Faymonville przejęła 100% udziałów w Industrie Cometto S.p.A. Belgijski Faymonville to jeden z czołowych producentów naczep w segmencie od 30 do 1000 t, natomiast włoskie Cometto to jeden ze światowych liderów w segmencie samobieżnych modułów transportowych. Wraz z nabyciem całości akcji Cometto Faymonville może wzmocnić swoją pozycję rynkową szczególnie w segmencie samobieżnych modułów transportowych.

Potwierdzeniem znaczącej roli Cometto w segmencie samobieżnych modułów transportowych mogą być stale przeprowadzane modernizacje produktów. W ubiegłym roku w Monachium na targach bauma włoski producent zaprezentował najnowszą wersję ciężkich naczep modułowych z rodziny HDT-G. Pojazdy te cechują się bardzo dużą sztywnością skrętną, dużą odpornością na ugięcie oraz ładownością dochodzącą do 45 t na linię osiową (przy prędkości 0,5 km/h). Jednocześnie moduły Cometto HDT-G są kompatybilne z podobnymi produktami innych marek. Pojazdy te można konfigurować w zależności od potrzeb, tworząc zestawy drogowe naczepowe lub przyczepowe, albo kombinacje samobieżne po połączeniu z modułem napędowym HDE-G wyposażonym w sterowanie elektroniczne.

Moduły z rodziny HDT-G oferowane są w wersjach o liniach osiowych od 2 do 6, platformy ładunkowe o szerokości 3000 mm mogą mieć długość 3000, 4500, 6000, 7500 lub 9000 mm. Wysokość platformy to 1175 mm z możliwością regulacji ±300 mm, rozstaw osi to 1500 mm, rozstaw kół – 1800 mm. Maksymalny kąt skrętu każdego  koła to 60°, w pojedynczej linii osiowej pracuje 8 kół o rozmiarze 215/75 R17,5. Nośności osi zawierają się w przedziale od 45 t przy prędkości 0,5 km/h do 16,4 t przy prędkości 80 km/h. Do wyposażenia można zaliczyć głowicę holowniczą z dyszlem oraz panel sterowania układem hydraulicznym ze zintegrowaną pompą hydrauliczną napędzaną przez zabudowany silnik spalinowy.

Nowością w ofercie Cometto jest również rodzina samobieżnych modułów transportowych MSPE Evo3. Moduły samobieżne to specjalność Industrie Cometto – są one stosowane w wielu odmianach na całym świecie. Najnowszy produkt,  MSPE Evo3, to sterowany elektronicznie pojazd o największej nośności osi w swojej kategorii – wynosi ona aż 70 t. Główne cechy charakterystyczne to podwozie o wzmocnionej strukturze, co zapewnia większą wytrzymałość i ładowność, pneumatyczne opony bezdętkowe, zawieszenie o wysokiej nośności Dual Link oraz całkowita zgodność z pozostałymi (starszymi) modułami z rodziny MSPE. Moduły MSPE Evo3 70 t oferowane są w wersjach o 3, 4, 5 lub 6 liniach osiowych, w zależności od liczby linii osiowych długość platformy wynosi 4200, 5600, 7000, 8400 mm. Wysokość platformy ładunkowej to 1460 mm z możliwością regulacji ±300 mm, rozstaw osi 1400 mm, rozstaw kół 1450 mm (platforma o szerokości 2430 mm) lub 2020 mm (platforma o szerokości 3000 mm). Ładowność maksymalna modułu 3-osiowego to 194,8 t (masa całkowita 210 t), modułu 6-osiowego to 392,5 t (masa całkowita 420 t).

Rozszerzając możliwości wykorzystania modułów MSPE Evo3, firma Cometto zmodernizowała również swoją ofertę modułów napędowych PPU (power pack unit). Obecnie Cometto oferuje następujące warianty modułów napędowych:

  • PPU 335 kW, norma step IIIA lub IIIB (368kW, norma step IV – tier 4F)
  • PPU 175 kW, norma step IIIA lub IIIB (202kW, norma step IV – tier 4F)
  • PPU 175 kW – w wersji hybrydowej 202 kW
  • PPU 129 kW, norma step IIIB.

Efektem rozszerzenia oferty modułów PPU jest większa elastyczność konfiguracji i dostosowanie do aktualnie obowiązujących norm emisji spalin.

Opracował Dariusz Piernikarski