Szkolenia mistrzów ecodrivingu

Łukasz Kurcbard

Łukasz Kurcbard, menedżer ds. telematyki i szkoleń kierowców w Volvo Group Trucks

 „Samochody Specjalne”: Co to znaczy, że transport jest wydajny?

Łukasz Kurcbard: W naszym rozumieniu transport wydajny to taki, który odbywa się przy najniższych kosztach – mówimy tu o paliwie i jednocześnie w najkrótszym czasie. Samochód ciężarowy, który dowiezie towar na miejsce szybko, sprawnie, bezpiecznie, a jednocześnie tanio, zrobi to maksymalnie wydajnie i szybko przy niskim zużyciu paliwa. Nasza legendarna formuła matematyczna łączy te dwie wielkości, jakimi są średnie zużycie paliwa i prędkość.

 Czym mierzyć zużycie paliwa i inne parametry?

Wyniki jazdy kierowców mierzone są za pomocą dwóch uzupełniających się narzędzi, służących monitorowaniu floty i stylu jazdy kierowców: Infomax i Optifleet. Zarówno Optifleet w module „check”, jak i Infomax podają podstawowe parametry nt. stylu jazdy, czasu, stopnia wykorzystania funkcji Optiroll, średniego zużycia paliwa, stopnia obciążenia silnika itp. Optifleet pozwala nam w czasie rzeczywistym w ułamku sekundy sprawdzić podstawowe parametry nt. stylu jazdy, zużycie paliwa itd. Natomiast trudno wyszkolić kierowcę, nie mając głębszej wiedzy nt. sposobu korzystania z silnika, a do tego służy Infomax. W moim odczuciu każda firma powinna zacząć od wykorzystania systemu Optifleet: to jest telematyka dająca informacje, gdzie jest dana ciężarówka, co się z nią dzieje i z grubsza jak jedzie. Można planować trasę transportu, ściągać dane z tachografu.

Który system jest pomocny do oceny stylu jazdy kierowcy?

To funkcja Ecoscore dostępna w narzędziu Optifleet. Korzystający z niej właściciel firmy może po paru „kliknięciach” otrzymać automatyczną ocenę stylu jazdy kierowcy, zobaczyć czy dobrze przewiduje, hamuje, wykorzystuje silnik w zielonym polu, a dzięki temu może kierowcę premiować za oszczędność paliwa

Czy po doświadczeniach siedmiu edycji konkursu Optifuel Challenge oraz po szkoleniach akcji Profesjonalni Kierowcy zmieniliście coś w systemie szkoleń?

Właściwie to jesteśmy w trakcie zmiany, doszedłem bowiem do wniosku, że bez przypilnowania po określonym czasie kierowców – czy to po 2 tygodniach czy po miesiącu, jakie ma wyniki i czy nadal pamięta, co było na szkoleniu i czy się do tego stosuje – nie będzie efektu. Potrzebny jest tzw. follow up. Wiadomo, że kierowca zapomina i nie jest to jego zła wola, tylko taka jest natura ludzka, że bez systematycznego przypominania i zwracania uwagi najzwyczajniej tak się dzieje. Chciałbym, aby po naszym szkoleniu kierowca dostał takiego „anioła stróża”, który przez jakiś czas będzie mu pomagał, monitorował za pomocą Optifleet jego jazdę, kontaktował się i pomógł osiągnięte podczas szkolenia wyniki utrzymać.

Twoje top 3 ekonomicznej jazdy?

Przewidujemy, toczymy się i nie zatrzymujemy. Jak to rozumieć? Nie możemy się toczyć nie przewidując, dlatego przewidywanie jest nr 1, staramy się nie zatrzymać, no chyba że przepisy mówią inaczej, dlatego jedziemy z poszanowaniem przepisów ruchu drogowego.

Rozmawiała: Katarzyna Biskupska