Naprawa sprzęgła krok po kroku

Montujemy sprzęgło

Montaż sprzęgła rozpoczyna się od ustawienia tarczy odpowiednią stroną do koła zamachowego (opis na piaście – flywheel side) oraz jej ustawienia w osi wału korbowego za pomocą odpowiedniego narzędzia (zdj.2). Następnie dobieramy rozmiar narzędzia do centrowania stosownie do wymiarów łożyska pilotującego (podporowego) oraz piasty tarczy sprzęgła. Po ustawieniu tarczy sprzęgła w prawidłowej pozycji montujemy docisk sprzęgła. Warto wykorzystać 2–4 szpilki prowadzące, ustalające docisk sprzęgła, aby nie uszkodzić tarczy sprzęgła.

Zdj.2. Ustawienie tarczy odpowiednią stroną do koła zamachowego oraz jej ustawienia w osi wału korbowego za pomocą odpowiedniego narzędzia rozpoczyna proces montażu sprzęgła (fot. Schaeffler)

Na tym etapie można zamocować docisk za pomocą śrub. Na początku należy je wkręcać w wolne otwory, a następnie w miejsce wykręconych szpilek. Po ręcznym dokręceniu wszystkich śrub na krzyż wyjmujemy narzędzie do centrowania. Następnie dokręcamy śruby na krzyż  momentem o wartości 55 Nm. W tym konkretnym  przypadku mamy do czynienia ze sprzęgłem ciągnionym, w którym łożysko oporowe jest wmontowane w docisk sprzęgła (zdj.3). Kołek ustalający łożyska oporowego sprawia, że dźwignia sprzęgła (popularnie zwana łapą) z łożyskiem pozostają w odpowiednim położeniu względem siebie.

Następnie należy zająć się układem wysprzęglającym znajdującym się w obudowie skrzyni biegów, a w szczególności dźwignią wysprzęglającą i tuleją prowadzącą. W analizowanym przypadku tuleja nie była zużyta, więc jego wymiana nie była wymagana. Stwierdzono za to niewielki luz w łożysku dźwigni wysprzęglającej i ją wymieniono.

Zdj.3. W opisywanym case study mamy do czynienia ze sprzęgłem ciągnionym, w którym łożysko oporowe jest wmontowane w docisk sprzęgła (fot. Schaeffler)

Przy okazji naprawy warto wyczyścić obudowę skrzyni biegów i tuleję prowadzącą (w tym przypadku tuleja prowadząca nie miała śladów zużycia kwalifikujących ją do wymiany). Należy także skontrolować stan wielowypustu wałka sprzęgłowego skrzyni biegów, który w tym przypadku nie kwalifikował się do wymiany (zdj.4).

W opisywanym przypadku wymiana elementów dźwigni sprzęgła sprowadziła się do wymiany kompletnej dźwigni, ponieważ elementy te nie są dostępne osobno. Co ważne, nie należy smarować żadnych elementów zestawu sprzęgła.

Montaż skrzyni biegów

W trakcie montażu skrzyni biegów należy obowiązkowo sprawdzać i kontrolować dystans pomiędzy silnikiem a obudową skrzyni biegów. Wałek sprzęgłowy musi wejść do wielowypustów tarczy sprzęgła bez używania siły. Podczas montażu należy obowiązkowo utrzymywać tuleję centrującą w prawidłowym położeniu, czyli na tzw. godzinie 3 w łożysku. Niestosowanie się do tego zalecenia uniemożliwia montaż skrzyni biegów. Gdy nie ma już szczeliny pomiędzy silnikiem a skrzynią, można dokręcić śruby montażowe skrzyni biegów.

Zdj.4. W kolejnych krokach naprawy należy także skontrolować stan wielowypustu wałka sprzęgłowego skrzyni biegów – w tym przypadku nie trzeba było go wymieniać (fot. Schaeffler)

Po dokręceniu wszystkich śrub należy lekko unieść cały silnik wraz ze skrzynią biegów, aby wyjąć podpórki spod kolektorów wydechowych. Następnie wkładamy śruby do górnych uchwytów skrzyni biegów i dokręcamy. W kolejnym kroku dokręcamy wał napędowy, siłownik sprzęgła do skrzyni biegów oraz  podłączamy wszystkie węże i złączki elektryczne. Więcej informacji i filmów instruktażowych można znaleźć na stronie www.repxpert.pl

O Schaeffler

Grupa Schaeffler jest wiodącym dostawcą części zamiennych do pojazdów użytkowych i urządzeń przemysłowych na całym świecie. Dział Automotive Aftermarket dostarcza nowoczesne rozwiązania naprawcze w jakości części produkowanych na pierwszy montaż, a także szeroką gamę usług dla warsztatów. Oferta produktowa marek LuK, INA, FAG i Ruville obejmuje systemy sprzęgła, systemy wysprzęglające, elementy silnika, skrzyń biegów oraz zawieszenia. Portal REPXPERT oferuje pakiet usług dla warsztatów związanych z produktami oraz zestawami naprawczymi Schaeffler.