W bytomskich kopalniach będą pracowały superpojazdy

fot. Volvo Trucks

We wtorek 27 czerwca br. w Bytomiu firma Max Trans odebrała dwie
największe w Polsce wywrotki Volvo FMX 460 8×6 z zabudowami Meiller P450, przeznaczone do pracy w kopalniach odkrywkowych.

Pojazdy są unikatowe z kilku powodów. Po pierwsze zastosowano w nich wyjątkowo wytrzymałą, specjalnie wzmocnioną ramę Volvo, której techniczna dopuszczalna masa całkowita wynosi aż 51 t! To najwyższe fabrycznie dostępne podwozie charakteryzujące się największymi prześwitami dostępnym na rynku. Wywrotki mają także zautomatyzowaną skrzynię biegów I-Shift z dodatkowymi biegami pełzającymi Crawler Gears i oprogramowaniem typu Construction, dzięki którym pojazd efektywnie przenosi napęd na koła i może ruszyć pod największe wzniesienia nawet przy pełnym załadunku – tłumaczy Marcin Jankowski, rigid sales & homologation manager Volvo Trucks Poland. W pojazdach zastosowano ponadto automatycznie załączaną oś przednią i ogumienie terenowe o zwiększonej nośności i wytrzymałości.

Całość dopełnia pierwsza w Polsce zabudowa tylnozsypowa Meiller typu P450 z hydraulicznie unoszoną tylną klapą, przeznaczoną do pracy w ciężkich warunkach. Skrzynia ładunkowa jest w całości wykonana z blachy Hardox450, podłoga ma grubość 10mm, a burty 8mm. Elementy zawieszenia i jego konstrukcja zostały dodatkowo wzmocnione, przez co te jednostki są najtrwalszymi i mogącymi przyjąć największą masę ładunku pojazdami na rynku – dodaje Mariusz Głusiński reprezentant handlowy Volvo Trucks Poland.

Jest to zabudowa typu half-pipe, mająca wszystkie zalety skrzyni półokrągłej takie jak łatwość wysypywania czy względnie mała masa własna poprzez brak tzw. szpant na burtach bocznych, ale dzięki zastosowaniu blach o dużej grubości, 10mm na podłodze oraz 8mm na burtach, i wytrzymałości (HB=450) oraz gęstych przegięć i profili zamkniętych, zachowująca dużą sztywność. Standardowe wyposażenie stanowi automatyczna burta tylna unoszona hydraulicznie. Zaletą takiego rozwiązania jest brak kontaktu ładunku z burtą podczas wysypywania. Poza tym burta posiada oś zawiasów przesuniętą do przodu, dzięki czemu nawet duże kawałki skały lub kamienie „przechodzą” swobodnie w jej świetle. Skrzynia ma daszek ochronny o zwiększonej długości ale w ofercie jest również długi daszek chroniący całą kabinę. W tym przypadku zastosowanie ma awaryjna ręczna pompa hydrauliczna, służąca do nieznacznego uniesienia skrzyni w celu odchylenia kabiny w przypadku awarii silnika. Pojemność skrzyni wynosi 22,6m3 ale można ja zwiększyć nawet do 25m3. Masa takiej zabudowy waha się w okolicach 6.000 kg.

Zabudowa jest oczywiście wyposażona we własnej produkcji wysokowydajną hydraulikę, którą firma Meiller produkuje już od 90 lat. Najważniejszymi elementami układu są wielotłoczkowa pompa hydrauliczna, dzięki której w układzie panuje ciśnienie 275 bar oraz siłownik hydrauliczny o udźwigu 50 ton. Czas podnoszenia skrzyni to około 35 sekund.

 

fot. Volvo Trucks