Potencjał bieżnikowania

fot. R.Pawliszko

Opony bieżnikowane w porównaniu z oponami nowymi charakteryzują się podobnymi osiągami z taką jednak różnicą, że koszt ich zakupu jest nawet o 30% niższy. Podobieństwo osiągów wynika natomiast z dopracowania w ciągu ostatnich kilkunastu lat technologii i materiałów stosowanych w procesie bieżnikowania.

O karkas nowej opony należy dbać. Dzięki temu nie trafi ona na złomowisko i będzie ją można ponownie wykorzystać, czyli oddać do bieżnikowania (fot. R.Pawliszko)

Czasy, kiedy zużyta opona trafiała na wysypisko śmieci, minęły bezpowrotnie. Obecnie każdy dobry karkas ciężarowy jest na wagę złota. Zmiana, którą obserwujemy, to wynik oszczędności – odpowiednie zarządzanie karkasami w branży transportowej pozwala bowiem na optymalizację kosztów prowadzonej działalności. Menedżerowie firm flotowych, dla których obecnie gospodarka odpadami stanowi dodatkowy i zbędny koszt, poszukują oszczędności również w tym aspekcie. Dlatego obserwujemy rosnące zapotrzebowanie na profesjonalną pomoc dotyczącą zagospodarowania zużytych opon i szukania w nich źródła dodatkowych dochodów – mówi Łukasz Puchała, Conti360° Network Manager, Continental Opony Polska.
Trzeba też dodać, że oferowane rozwiązania w zakresie zarządzania karkasami nie tylko przyczyniają się do znacznego obniżenia kosztów ogumienia, ale także wpływają na ochronę środowiska naturalnego. Ponowne wykorzystanie karkasu opony oszczędza energię oraz zużycie surowców naturalnych.
W odpowiedzi na zapotrzebowanie rynku usługi zarządzania oponami, w tym zużytymi karkasami, oferują operatorom flot producenci ogumienia. Dzięki temu menedżerowie i właściciele flot nie muszą się martwić, co zrobić z uszkodzonymi lub zużytymi oponami, ponieważ każda z nich po przeprowadzonej klasyfikacji, w zależności od stanu i stopnia zużycia, jest albo poddawana utylizacji, albo przeznaczana do pogłębiania lub bieżnikowania. Opony z dobrymi, nieuszkodzonymi karkasami mogą w ten sposób zyskać tzw. kolejne życie. Bieżnikowanie jest kluczowe dla operatorów pojazdów użytkowych, którzy chcą uzyskiwać maksymalne korzyści finansowe ze stosowanego ogumienia. Korzystanie z naszych opon pozwala obniżyć koszt eksploatacji w  przeliczeniu na kilometr, a także całkowite koszty użytkowania opony. Nasz wewnętrzny proces produkcyjny opon bieżnikowanych TreadMax odtwarza proces wytwarzania nowego ogumienia, wykorzystując te same surowce. Dzięki temu produkty TreadMax charakteryzują się osiągami zbliżonymi do parametrów nowych opon – powiedział Grégory Boucharlat, dyrektor ds. bieżnikowania opon Goodyear w regionie EMEA (Europa, Bliski Wschód i Afryka).

Karkas jest ważny
O wymianie opony na inną należy myśleć ze sporym wyprzedzeniem. Według ekspertów firmy Continental nie warto zużywać opony do samego końca – czyli ustawowego 1,6 mm – tylko ściągnąć ją z koła już przy głębokości 2–3 mm. W ten sposób jakość karkasu pozostanie lepsza, co przełoży się również na jakość później eksploatowanych opon bieżnikowanych.