Światowy ranking producentów naczep

Wabash National to lider rynku północnoamerykańskiego produkujący rocznie ok. 63 450 pojazdów, z udziałem rynkowym w regionie na poziomie 29%. Firma specjalizuje się w produkcji furgonów (lider segmentu), chłodni oraz naczep platformowych (fot. Wabash National)
Wabash National to lider rynku północnoamerykańskiego produkujący rocznie ok. 63 450 pojazdów, z udziałem rynkowym w regionie na poziomie 29%. Firma specjalizuje się w produkcji furgonów (lider segmentu), chłodni oraz naczep platformowych (fot. Wabash National)

Klasyfikacja globalna
Na czele rankingu znalazła się chińska korporacja CIMC Vehicles, która obecnie produkuje swoje pojazdy lokalnie w zakładach rozlokowanych na terenach Chin, Australii, Ameryki Północnej, Belgii, Polski oraz Wielkiej Brytanii. Jedynym producentem mogącym konkurować pod względem liczby miejsc produkcji jest niemiecki Schmitz Cargobull, mający swoje fabryki w Niemczech, na Litwie, w Rosji, Hiszpanii i Chinach.
Zainspirowany poczynaniami tych dwóch branżowych gigantów turecki Tirsan najwyraźniej chce dołączyć do tej elitarnej grupy. Po przejęciu niemieckiego Kässbohrera i holenderskiego producenta Talson firma szybko się rozwija, zwłaszcza w regionie EMEA (Europa, Bliski Wschód i Afryka). Tirsan ma również dość konkretne plany związane z obecnością na rynku rosyjskim, gdzie jeszcze w 2011 r. otworzono lokalną montownię – niestety obecny kryzys znacznie spowalnia działania w tamtym regionie.

Trzeba odnotować również globalną obecność bardziej wyspecjalizowanych producentów. Przykładem może być Heil Trailer – amerykański producent specjalizujący się w naczepach cysternach, który niedawno uruchomił produkcję w Tajlandii (firma odmówiła udostępnienia danych sprzedażowych do rankingu Global Trailer), a Hyundai Translead (główne miejsce produkcji w San Diego, USA) produkuje swoje pojazdy na przedmieściach Tijuany w Meksyku.
Mimo że niemal połowa z 30 producentów sklasyfikowanych w rankingu Global Trailer wywodzi się ze Stanów Zjednoczonych, to wydaje się, że marki północnoamerykańskie wciąż nie nabrały pewności co do możliwości sukcesu wynikającego z ekspansji globalnej. Największy z północnoamerykańskich producentów – firma Wabash National – jest obecny na rynkach Ameryki Południowej i Australii, ale w dalszym ciągu produkuje swoje pojazdy wyłącznie w USA.

Utility Trailer Manufacturing ma udział w rynku Ameryki Północnej wynoszący ok. 16%, firma produkuje głównie naczepy chłodnie (49 187 szt. w 2015 r.), będąc w tej grupie produktowej liderem na rynku północnoamerykańskim od ponad 17 lat i jednocześnie największym producentem chłodni na świecie (fot. Fleet Equipment)
Utility Trailer Manufacturing ma udział w rynku Ameryki Północnej wynoszący ok. 16%, firma produkuje głównie naczepy chłodnie (49 187 szt. w 2015 r.), będąc w tej grupie produktowej liderem na rynku północnoamerykańskim od ponad 17 lat i jednocześnie największym producentem chłodni na świecie (fot. Fleet Equipment)

Great Dane – kolejny gigant z USA – stanął do konkurencji na rynku globalnym, wchodząc w układ partnerski z chińskim producentem Icebear w 2012 r., ale do tej pory projekt ten nie doczekał się realizacji. Jako główną przyczynę niepowodzenia podaje się nieracjonalnie dużą liczbę małych i średnich przedsiębiorstw produkujących naczepy i przyczepy, walczących o zdobycie udziałów rynkowych w Chinach.
W zależności od regionu wielkość i portfolio produktowe poszczególnych producentów może różnić się bardzo znacznie. Przykładem może być firma Gorica z siedzibą w Dubaju (Zjednoczone Emiraty Arabskie – ZEA) wytwarzająca rocznie ok. 4000 naczep, co daje jej pierwsze miejsce wśród producentów w regionie MENA (Bliski Wschód i Afryka Północna). Z taką skalą produkcji Gorica nie weszłaby do pierwszej dziesiątki producentów w USA – zajmująca tam 10. miejsce firma MAC Trailer Manufacturing w analizowanym okresie wyprodukowała bowiem 4900 pojazdów.