“Jeszcze nie raz zaskoczymy naszych klientów”

Stefan Buchner, szef Mercedes-Benz Trucks (fot. Daimler)

Podczas ubiegłorocznych targów IAA w Hanowerze rozmawialiśmy ze Stefanem Buchnerem, szefem Mercedes-Benz Trucks, na temat strategii rozwoju marki i najważniejszych nowości pokazanych na targach.

„Samochody Specjalne”: Jak będzie wyglądać rozwój Mercedes-Benz Trucks? Do czego dążycie?
Stefan Buchner: Mamy wyraźnie określoną strategię rozwoju. Chcielibyśmy dojść do sprzedaży na poziomie 200 tys. pojazdów na całym świecie, jednocześnie wzmacniając naszą obecność globalnie, zwiększając udziały na najważniejszych rynkach. Naszym głównym zadaniem jest poprawa pozycji Mercedes-Benz w Ameryce Południowej i utrzymanie silnej pozycji w Unii Europejskiej.
Podstawę sprzedaży na wszystkich rynkach będzie stanowić zainicjowana wraz z nowym Actrosem w 2012 r. platforma pojazdów ciężkich SFTP (Strategic Future Truck Platform – przyp. red.). Chcemy, by samochody wykorzystujące tę platformę do roku 2022 stanowiły 85% naszej sprzedaży, obecnie jest to 50%.

Rynki są zróżnicowane – jak zamierzacie dostosować się do lokalnych wymagań?
Nasza strategia polega na tym, aby pojawić się z platformą SFTP na wszystkich rynkach, ale z właściwymi dla nich silnikami, wyposażeniem czy zakresem usług – po prostu z właściwą technologią. Aby odnieść sukces i skutecznie rozwijać się w różnych regionach, warunkiem koniecznym jest dysponowanie inteligentną, a nawet agresywną mapą rozwoju produktu i pełne skoncentrowanie na rozwoju pojazdów z segmentu ciężkiego.

Czy obecnie wystarczy mieć w ofercie tylko dobry produkt – ciężarówkę?
Jestem absolutnie przekonany, że w przyszłości nie będzie możliwe rozwijanie i produkowanie konkurencyjnych samochodów ciężarowych, rozumianych jako „klasyczny” produkt. W przyszłości będzie niezbędne – i to od samego początku – dodanie usług dodatkowych, wzajemnej łączności pozwalających na podniesienie całkowitej efektywności transportowej użytkowników, naszych klientów. Musimy dokładać wszelkich starań, aby dysponowali oni nie tylko dobrym produktem – ciężarówką, ale także produktami w postaci usług zaplecza serwisowego czy technologii łączności. Zwiększamy zatem efektywność pojazdów, wydłużamy czas sprawności eksploatacyjnej, podnosimy standardy bezpieczeństwa, a to przynosi wymierne korzyści naszym klientom.
Jednym z głównych filarów naszej strategii działania jest bycie innowacyjnym i dysponowanie innowacyjnymi produktami nie tylko w odniesieniu do ciężarówek, ale również oferowanych usług. Myślę, że na tym polu również mamy sukcesy. W ciągu ostatnich trzech lat poprawiliśmy efektywność paliwową Actrosa o 6%, w tym roku wprowadziliśmy dwa bardzo ważne systemy bezpieczeństwa – monitoring martwego pola Sideguard Assist oraz hamowanie awaryjne w przypadku wtargnięcia pieszych Active Brake Assist 4. Rozwijamy systemy łączności naszych samochodów, wymianę danych z otoczeniem, co pozwala na zwiększenie czasu sprawności eksploatacyjnej (uptime – przyp. red.), wprowadzamy również diagnostykę prewencyjną, rozpoznając i usuwając problemy techniczne na bardzo wczesnym etapie ich powstawania.