Przyszłość transportu według Boscha

Kamery mają w przyszłości całkowicie zastąpić dwa boczne lusterka zewnętrzne. System nazwany przez Boscha Mirror Cam zmniejsza opór aerodynamiczny i tym samym zużycie paliwa o 1–2% (fot. Bosch)

Bezpieczeństwo, efektywność paliwowa, wspomaganie zautomatyzowanej jazdy, elektryfikacja napędu to tylko niektóre hasła, które mają kluczowe znaczenie dla firmy Bosch. Swoimi nowymi pomysłami i rozwiązaniami w tym zakresie firma pochwaliła się w czasie ostatnich targów IAA.

Przyjrzyjmy się zatem najnowszym rozwiązaniom firmy Bosch, przeznaczonym do pojazdów użytkowych przyszłości, podłączonych do sieci, zautomatyzowanych i zelektryfikowanych.

Cyfrowe bezpieczeństwo
W czasach postępującej digitalizacji Bosch przedstawił duże wyświetlacze i ekrany dotykowe do zastosowania w samochodach ciężarowych, które ułatwią obsługę coraz bardziej zaawansowanych funkcji sieciowych oraz multimedialnych. W zależności od potrzeby na wyświetlaczach pojawiają się odpowiednie informacje, np. w sytuacjach niebezpiecznych pierwszeństwo wyświetlania mają ostrzeżenia. Ekran dotykowy neoSense reaguje na dotyk użytkownika, dzięki czemu przyciski wyświetlane na ekranie dają się wyczuć jak prawdziwe, dlatego urządzenie można obsługiwać, nie patrząc na nie.
W Hanowerze producent zaprezentował również rozwiązania wykorzystujące kamery, które w przyszłości mają całkowicie zastąpić dwa boczne lusterka zewnętrzne. System nazwany Mirror Cam zmniejsza opór aerodynamiczny i tym samym zużycie paliwa o 1–2%. Czujniki urządzenia można łatwo zabudować w kabinie, gdzie znajdują się również monitory. W zależności od sytuacji możliwa jest zmiana sposobu wyświetlania treści. Gdy pojazd porusza się np. po autostradzie, kierowca widzi dalej do tyłu, w miastach zwiększa się natomiast kąt widzenia, by zapewnić uczestnikom ruchu drogowego jeszcze większe bezpieczeństwo.

Elektroniczny horyzont Boscha (Connected Horizon) może obecnie pobierać dane z chmury w czasie rzeczywistym (fot. Bosch)
Elektroniczny horyzont Boscha (Connected Horizon) może obecnie pobierać dane z chmury w czasie rzeczywistym (fot. Bosch)

Rozwiązania sieciowe
W tym zakresie Bosch przedstawił także kilka interesujących rozwiązań. Jednym z nich jest Connectivity Control Unit (CCU), czyli jednostka sterująca łącznością, która tworzy centralny punkt wymiany danych pomiędzy pojazdem użytkowym a siecią. CCU komunikuje się za pomocą modułu bezprzewodowego, wyposażonego we własną kartę SIM, i pozwala w razie potrzeby określić pozycję pojazdu za pomocą GPS. Na podstawie informacji o stanie pojazdu, jakie CCU wysyła na serwer w chmurze, można np. z wyprzedzeniem zapobiegać awariom, organizując wcześniej potrzebne naprawy i przeglądy.
Kolejnym rozwiązaniem jest elektroniczny horyzont Boscha (Connected Horizon) dostępny na rynku od kilku lat. Obecnie jednak oprócz wspomagania kierowcy w zakresie danych topograficznych zapisanych w pamięci urządzenia możliwe jest pobieranie danych z chmury w czasie rzeczywistym. Dzięki temu kierowca może przewidzieć takie sytuacje, jak roboty drogowe, korki lub nawet oblodzenie jezdni. W oparciu o przesłane dane może też odpowiednio zareagować i np. dopasować prędkość pojazdu do aktualnej sytuacji na drodze, ograniczając tym samym zużycie paliwa.
Natomiast nowe rozwiązanie aplikacyjne Secure Truck Parking umożliwia rezerwację online miejsca parkingowego i dokonanie płatności bezgotówkowej. Informacja o wolnych miejscach na wybranych parkingach dostępna jest w czasie rzeczywistym. Parkingi te są zabezpieczone kamerami wideo, a wjazd do strefy jest kontrolowany przez system rozpoznawania tablic rejestracyjnych. Aplikacja Boscha bazuje na systemach informacyjnych i komunikacyjnych stosowanych przez dyspozytorów i kierowców ciężarówek.