Felgi Alcoa: ekologia i innowacje

fot. Alcoa

Felgi Alcoa są produkowane z kutego aluminium, które jest materiałem bardzo przyjaznym dla środowiska naturalnego – aż 75% wyprodukowanego globalnie aluminium pozostaje nadal w użyciu.

Aluminiowe felgi Alcoa mają certyfikat Cradle to Cradle potwierdzający ich przyjazność dla środowiska. I nie ma nic dziwnego w tym, że felga, która jest obecnie częścią samochodu ciężarowego, była wcześniej na przykład elementem samolotu.
Felgi Alcoa z kutego aluminium są nawet o 47% lżejsze od felg stalowych w tym samym rozmiarze. W przypadku typowego 2-osiowego autobusu miejskiego o długości 12 m obniżenie wagi wynosi zatem ok. 93 kg. Zamiana felg stalowych na aluminiowe w autobusie z 12 kołami obniży jego wagę aż o 186 kg. Niska waga felg Alcoa kompensuje dodatkowy ciężar zamontowanych akumulatorów litowych w pojazdach elektrycznych lub hybrydowych czy silników z rozbudowanymi układami oczyszczania spalin zgodnymi z normą Euro VI. Waga jednego takiego akumulatora to ok. 400–500 kg, natomiast silnik Euro VI może być nawet o 125 kg cięższy od silnika Euro V.
Dobre przewodnictwo cieplne i mniejsze bicie promieniowe felg Alcoa lepiej chroni opony. Podczas jazdy felgi Alcoa są o 22°C chłodniejsze od felg stalowych, co dodatkowo przedłuża żywotność ogumienia, a zatem przynosi oszczędności dla floty.

Dodatkowe zalety
Felgi Alcoa są wyjątkowo mocne i aż pięciokrotnie wytrzymalsze od felg stalowych. Wyniki testów wykazały, że felga stalowa ugina się o 5 cm przy obciążeniu 13  600 kg, natomiast felga Alcoa ugina się dopiero przy obciążeniu 71 200 kg. Z kolei w japońskim badaniu JWL (symulacja najechania ciężarówki jadącej z prędkością 50 km/h na wysoki krawężnik, samo badanie polega na opuszczeniu na ogumione koło przedmiotu o masie 910 kg) felgi stalowe ulegają znacznej deformacji połączonej z ujściem powietrza z uszkodzonej opony, podczas gdy felgi Alcoa wychodzą z tej próby bez szwanku. Przekładając wyniki badań na sytuację rzeczywistą, kute aluminiowe felgi przyczyniają się do podniesienia bezpieczeństwa autobusu najeżdżającego na krawężnik.
Należy też wspomnieć, że aluminiowe felgi Alcoa obniżają zużycie paliwa. Wyniki pomiarów zużycia paliwa flot autobusów poruszających się po europejskich miastach są bardzo obiecujące. Oszczędność paliwa dzięki wykorzystaniu felg aluminiowych sięga 1–2%. To duże oszczędności w skali roku dla przewoźników dysponujących flotą jednego czy dwóch tysięcy pojazdów.
Jeśli chodzi o ekologiczny wizerunek firmy, to należy go rozpatrywać w szerszym kontekście. Estetyczny autobus przyciągnie więcej pasażerów. Więcej pasażerów to mniej samochodów na ulicach, czyli mniej korków i mniejsza emisja CO2. W swojej ofercie Alcoa ma felgi idealnie dopasowane do codziennych potrzeb transportu publicznego. Dura-Bright EVO to wyjątkowo łatwe w utrzymaniu felgi o niezrównanym połysku. Do utrzymania czystości wystarczy mycie felgi wodą z dodatkiem łagodnego detergentu. Dura-Bright nie jest powłoką, lecz specjalną, opatentowaną przez Alcoa techniką obróbki powierzchniowej aluminium, dzięki której zewnętrzne wykończenie staje się integralną częścią felgi. Powierzchnia felgi nie jest podatna na odpryskiwanie, pękanie, łuszczenie i korozję, jak w przypadku tradycyjnych powłok. Warto więc rozważyć wyposażenie autobusów w mocne, ekologiczne aluminiowe felgi Alcoa. Wyniki testów mówią same za siebie.

Zachęcamy do kontaktu
Felgi Alcoa można zamówić, kontaktując się z dystrybutorem produktów firmy Alcoa na Polskę, to jest z firmą Krysgum (+ 48 512 72 56 86, k.piotrowska@krysgum.com.pl, www.felgikrysgum.pl) lub spółką RI-FA Handel Częściami Samochodowymi (+48  602  196  125, rifa.kaluza@rinnen.pl).