Zestaw FAG SmartSET od Schaeffler

Fabrycznie nasmarowany i zmontowany, ze wstępnie ustawionym luzem – zestaw naprawczy FAG SmartSET w znacznym stopniu przyczynia się do obniżenia kosztów utrzymania pojazdu (fot. Schaeffler)

Schaeffler ze swoimi markami LuK, INA, FAG i Ruville jest wiodącym dostawcą części dla przemysłu motoryzacyjnego w zakresie dostawy komponentów przeniesienia napędu, silnika, skrzyni biegów i zawieszenia. 

Schaeffler cały czas skupia się na stałym poszerzaniu oferty. Po rynkowym sukcesie kompaktowego łożyska naprawczego (RIU) FAG wprowadza na rynek SmartSET – fabrycznie zmontowany moduł dwóch łożysk koła w ustawieniu przeciwstawnym, opracowany specjalnie na potrzeby rynku części zamiennych. Należy dodać, że w skład każdego zestawu wchodzi również specjalne narzędzie montażowe oraz graficzna instrukcja montażu.

Opis produktu
W skład zestawu FAG SmartSET wchodzą dwa moduły łożysk, z których każdy składa się z bieżni zewnętrznej i wewnętrznej, elementów tocznych, koszyka z tworzywa sztucznego ze wspornikami, pierścienia osadczego oraz pokrywy przeciwpyłowej.
Bieżnie zewnętrzna i wewnętrzna pokryte są specjalną oksydowaną na czarno powłoką Durotect B, opracowaną przez Schaeffler. W czasie oksydacyjnego czernienia powierzchnia elementów stalowych pokrywana jest mieszaniną tlenków żelaza. Powłoka ta przyczynia się do zmniejszenia tarcia, zapobiega mikropęknięciom, redukuje uszkodzenia mogące powstać w wyniku poślizgu wewnątrz łożyska (różnica prędkości obrotowych pomiędzy wewnętrzną/zewnętrzną bieżnią a elementami tocznymi), a także chroni przed korozją i zapewnia dłuższy czas eksploatacji.
Zmodyfikowana bieżnia wewnętrzna umożliwia łatwiejsze nasunięcie piasty koła na czop osi. Wewnętrzna krawędź łożyska została poszerzona i zaokrąglona przez sfazowanie. W porównaniu z tradycyjnym łożyskiem stożkowym wewnętrzna średnica jest minimalnie szersza w granicach dopuszczalnych tolerancji. Ułatwia to zsuwanie piasty koła z czopu osi podczas demontażu i wsuwanie na czop podczas montażu. Dzięki takiemu rozwiązaniu nie ma możliwości skośnego zamontowania piasty i łożyska na czopie osi.
Z kolei wzmocniony włóknem szklanym koszyk z tworzywa sztucznego ze wspornikami skutecznie łączy elementy toczne z bieżnią zewnętrzną. W ten sposób bieżnia zewnętrzna i wewnętrzna oraz elementy toczne tworzą jeden spójny moduł. Dodatkową zaletą jest także to, że podczas demontażu, np. w celu naprawy układu hamulcowego, nie ma możliwości zabrudzenia łożyska. Dodatkowy pierścień osadczy pozycjonuje elementy toczne na bieżni wewnętrznej. Dzięki tzw. wstępnemu ustawieniu elementów tocznych nie ma potrzeby obracania koła podczas dokręcania śruby piasty koła. Minimalizuje to możliwość błędnego montażu w porównaniu z tradycyjnym łożyskiem stożkowym. Oprócz tego moduł FAG SmartSET jest fabrycznie nasmarowany na cały okres użytkowania i wyposażony w osłonę przeciwpyłową, która zapobiega przedostaniu się zanieczyszczeń do smaru.

Demontaż…
W celu przeprowadzenia bezpiecznej i skutecznej naprawy łożysk kół oraz w celu uniknięcia przedwczesnej awarii należy zwrócić uwagę na wskazówki producenta oraz używanie zalecanych narzędzi, sprawdzenie elementów współpracujących (piasta koła, czop osi) w trakcie naprawy, a także przestrzeganie zalecanego momentu dokręcenia czy postępowanie zgodnie z instrukcją.
Moduł FAG SmartSET jest używany nie tylko w przypadku łożysk wypełnionych smarem, ale także łożysk smarowanych olejem. Podczas naprawy układu hamulcowego tradycyjne łożyska stożkowe mogą zostać zanieczyszczone brudem podczas demontażu piasty koła razem z tarczą hamulcową lub bębnem. Z tego powodu łożyska koła muszą zostać zdemontowane, wyczyszczone oraz ponownie nasmarowane. W kolejnym etapie należy wymienić pierścień uszczelniający wału napędowego.