Jak zamontować zestaw FAG SmartSET od Schaeffler?

Fabrycznie nasmarowany i zmontowany, ze wstępnie ustawionym luzem – zestaw naprawczy FAG SmartSET w znacznym stopniu przyczynia się do obniżenia kosztów utrzymania pojazdu (fot. Schaeffler)

Schaeffler ze swoimi markami LuK, INA, FAG i Ruville jest wiodącym dostawcą części dla przemysłu motoryzacyjnego w zakresie dostawy komponentów przeniesienia napędu, silnika, skrzyni biegów i zawieszenia. 

Schaeffler cały czas skupia się na stałym poszerzaniu oferty. Po rynkowym sukcesie kompaktowego łożyska naprawczego (RIU) FAG wprowadza na rynek SmartSET – fabrycznie zmontowany moduł dwóch łożysk koła w ustawieniu przeciwstawnym, opracowany specjalnie na potrzeby rynku części zamiennych. Należy dodać, że w skład każdego zestawu wchodzi również specjalne narzędzie montażowe oraz graficzna instrukcja montażu.

Opis zestawu FAG SmartSET
W skład zestawu FAG SmartSET wchodzą dwa moduły łożysk, z których każdy składa się z bieżni zewnętrznej i wewnętrznej, elementów tocznych, koszyka z tworzywa sztucznego ze wspornikami, pierścienia osadczego oraz pokrywy przeciwpyłowej.
Bieżnie zewnętrzna i wewnętrzna pokryte są specjalną oksydowaną na czarno powłoką Durotect B, opracowaną przez Schaeffler. W czasie oksydacyjnego czernienia powierzchnia elementów stalowych pokrywana jest mieszaniną tlenków żelaza. Powłoka ta przyczynia się do zmniejszenia tarcia, zapobiega mikropęknięciom, redukuje uszkodzenia mogące powstać w wyniku poślizgu wewnątrz łożyska (różnica prędkości obrotowych pomiędzy wewnętrzną/zewnętrzną bieżnią a elementami tocznymi), a także chroni przed korozją i zapewnia dłuższy czas eksploatacji.
Zmodyfikowana bieżnia wewnętrzna umożliwia łatwiejsze nasunięcie piasty koła na czop osi. Wewnętrzna krawędź łożyska została poszerzona i zaokrąglona przez sfazowanie. W porównaniu z tradycyjnym łożyskiem stożkowym wewnętrzna średnica jest minimalnie szersza w granicach dopuszczalnych tolerancji. Ułatwia to zsuwanie piasty koła z czopu osi podczas demontażu i wsuwanie na czop podczas montażu. Dzięki takiemu rozwiązaniu nie ma możliwości skośnego zamontowania piasty i łożyska na czopie osi.
Z kolei wzmocniony włóknem szklanym koszyk z tworzywa sztucznego ze wspornikami skutecznie łączy elementy toczne z bieżnią zewnętrzną. W ten sposób bieżnia zewnętrzna i wewnętrzna oraz elementy toczne tworzą jeden spójny moduł. Dodatkową zaletą jest także to, że podczas demontażu, np. w celu naprawy układu hamulcowego, nie ma możliwości zabrudzenia łożyska. Dodatkowy pierścień osadczy pozycjonuje elementy toczne na bieżni wewnętrznej. Dzięki tzw. wstępnemu ustawieniu elementów tocznych nie ma potrzeby obracania koła podczas dokręcania śruby piasty koła. Minimalizuje to możliwość błędnego montażu w porównaniu z tradycyjnym łożyskiem stożkowym. Oprócz tego moduł FAG SmartSET jest fabrycznie nasmarowany na cały okres użytkowania i wyposażony w osłonę przeciwpyłową, która zapobiega przedostaniu się zanieczyszczeń do smaru.

Wymiana łożyska stożkowego na FAG SmartSET krok po kroku
W celu przeprowadzenia bezpiecznej i skutecznej naprawy łożysk kół oraz w celu uniknięcia przedwczesnej awarii należy zwrócić uwagę na wskazówki producenta oraz używanie zalecanych narzędzi, sprawdzenie elementów współpracujących (piasta koła, czop osi) w trakcie naprawy, a także przestrzeganie zalecanego momentu dokręcenia czy postępowanie zgodnie z instrukcją.
Moduł FAG SmartSET jest używany nie tylko w przypadku łożysk wypełnionych smarem, ale także łożysk smarowanych olejem. Podczas naprawy układu hamulcowego tradycyjne łożyska stożkowe mogą zostać zanieczyszczone brudem podczas demontażu piasty koła razem z tarczą hamulcową lub bębnem. Z tego powodu łożyska koła muszą zostać zdemontowane, wyczyszczone oraz ponownie nasmarowane. W kolejnym etapie należy wymienić pierścień uszczelniający wału napędowego.

Demontaż…
Demontaż piasty koła (np. podczas wymiany hamulców) może mieć wpływ na skrócenie okresu użytkowania tradycyjnych łożysk stożkowych w wyniku: zanieczyszczenia łożyska, niewłaściwego smarowania łożyska, użycia nieodpowiedniego smaru, uszkodzenia uszczelnienia, skomplikowanej procedury ponownego ustawienia łożysk względem siebie. W przypadku FAG SmartSET wymienione kroki nie mają zastosowania, ponieważ moduł jest szczelny i nie może ulec zanieczyszczeniu. Takie rozwiązanie zapewnia oszczędność czasu nawet do 50% w porównaniu z tradycyjnymi łożyskami stożkowymi.

W czasie wymiany tradycyjnego łożyska stożkowego na FAG SmartSET w pojeździe z hamulcami bębnowymi należy:
1.       Zdemontować koło i bęben tarczowy zgodnie z zaleceniami producenta.
2.       Następnie zdemontować osłonę piasty koła.
3.       Poluzować śrubę zabezpieczającą, odkręcić śrubę centralną i usunąć ją razem z podkładką.
4.       W kolejnym kroku wyciągnąć piastę koła i zdemontować łożysko zewnętrzne (w przypadku modułu FAG SmartSET pozostaje on w piaście koła podczas demontażu).
5.       Usunąć pierścień ABS (jeśli jest) i pierścień uszczelniający z wnętrza piasty, a następnie zdemontować łożysko wewnętrzne (w przypadku modułu FAG SmartSET pozostaje on w piaście koła podczas demontażu).
6.       Na koniec wyczyścić piastę koła i zdemontować oba pierścienie zewnętrzne za pomocą odpowiedniego narzędzia (uwaga: należy wyczyścić piastę koła oraz czop osi, a także sprawdzić pod kątem użycia; zdemontowane tradycyjne łożysko stożkowe różni się wyglądem i konstrukcją od nowego modułu FAG SmartSET).

… i montaż
Montaż modułu FAG SmartSET należy przeprowadzić w następujących krokach:
1.       Zewnętrzny pierścień FAG SmartSET należy umieścić na piaście koła i wcisnąć moduł przy użyciu dołączonego narzędzia. Łożysko jest już fabrycznie nasmarowane. Trzeba pamiętać, żeby nie uszkodzić narzędzia prasą podczas wciskania modułu. W tym celu zaleca się umieszczenie dodatkowej płytki metalowej odpowiedniego rozmiaru pomiędzy narzędziem a prasą.
2.       Następnie umieszczamy zewnętrzne łożysko na piaście i wciskamy moduł przy użyciu dołączonego narzędzia. Jak w kroku poprzednim pamiętamy o fabrycznym nasmarowaniu łożyska oraz umieszczeniu dodatkowej płytki.
3.       W kroku trzecim należy zamontować pierścień uszczelniający wału napędowego przy użyciu odpowiedniego narzędzia. W celu zapewnienia możliwości przesuwania pierścienia uszczelniającego po czopie osi podczas montażu piasty koła pierścień powinien zostać delikatnie nasmarowany.
4.       Ostrożnie nasuwamy piastę koła na czop, montujemy podkładkę oraz śrubę centralną.
5.       Dokręcamy śrubę centralną zgodnie z zaleceniami producenta. W przypadku użycia modułu FAG SmartSET nie ma konieczności obracania koła podczas dokręcania śruby.
6.       Kolejnym krokiem jest sprawdzenie luzu łożyska za pomocą czujnika zegarowego.
7.       Dokręcamy śrubę zabezpieczającą zgodnie z zaleceniami producenta.
Trzeba też pamiętać, że montaż przeprowadza się w kolejności odwrotnej do demontażu.

FAG SmartSET to kompleksowy zestaw naprawczy łożysk kół w samochodach ciężarowych, autobusach i przyczepach, który składa się z dwóch fabrycznie zmontowanych modułów łożysk oraz narzędzia specjalnego (fot. Schaeffler)
FAG SmartSET to kompleksowy zestaw naprawczy łożysk kół w samochodach ciężarowych, autobusach i przyczepach, który składa się z dwóch fabrycznie zmontowanych modułów łożysk oraz narzędzia specjalnego (fot. Schaeffler)