Mercedes LN2 – IToY 1985

Mercedes-Benz 1117 LN2 ze specjalistyczną zabudową ratownictwa chemicznego Schmitz/Metz (fot. M.Rutka)

Laureatem dziewiątej edycji konkursu International Truck of the Year został model LN2 – przedstawiciel nowej generacji lekkich ciężarówek Mercedes-Benz.

Zaprezentowana w styczniu 1984 r. nowa rodzina ciężarówek, oznaczona symbolem LN2, razem z serią SK (poprzednik Actrosa) zaliczana jest do najbardziej udanych pojazdów ciężarowych w historii firmy. Uznanie modele te zyskały przede wszystkim za niezawodność, łatwość obsługi i ponadprzeciętną trwałość. Wyróżniony tytułem International Truck of the Year 1985 model LN2 to następca Mercedesa LP produkowanego w latach 1965–1984. Nowy model zrywał z założeniami konstrukcyjnymi LP. Miał kabinę typu wagonowego, którą w odróżnieniu od modelu LP wysunięto ku przodowi, co znacznie ułatwiało wsiadanie do niej (w LP stopnie wejściowe umieszczono za przednią osią). Ponadto w LN2 zastosowano kabinę odchylaną, oferowaną w trzech wariantach długości: krótką (dzienną), wydłużoną (sypialną) i czterodrzwiową załogową przeznaczoną do pojazdów straży pożarnej i służb komunalnych. Nową kabinę wyróżniała boczna szyba w drzwiach w kształcie klina, co było stylistycznym nawiązaniem do dostawczego modelu T1 (ten sam element stylistyczny zastosowano później w ciężarówkach serii SK i Vario).

Jury konkursu International Truck of the Year bardzo wysoko oceniło nową ciężarówkę Mercedesa za szeroką gamę silników i wersji ładowności. W ciężarówkach o dmc. 7,5 t używane były silniki 4-cylindrowe o pojemności 3970 cm³ – OM 364 o mocy 66 kW (90 KM) i OM 364A o mocy 85 kW (115 KM). W Mercedesach LN2 o dmc. do 11 t oraz ciągnikach siodłowych mogących tworzyć zestawy o dmc. do 19 t montowano silniki 6-cylindrowe o pojemności 5958 cm³ i mocach od 100 kW (136 KM) OM 366 do 155 kW (211 KM) OM 366LA.

Mercedes-Benz LN2 był ciężarówką przeznaczoną przede wszystkim do transportu dystrybucyjnego i pod zabudowy specjalistyczne: budowlane (wywrotki, pompy do betonu), komunalne (zamiatarki uliczne, podnośniki koszowe) i pożarnicze (wozy szybkiej interwencji i samochody ratownictwa technicznego). Dużą zaletą tego modelu była wygodna przestronna i zapewniająca bardzo dobrą widoczność kabina. W 1985 r. do produkcji wprowadzono dwuosiową odmianę LN2A z napędem na wszystkie koła. Była ona przeznaczona głównie dla wojska, straży pożarnej i pod zabudowy budowlane. Mercedes-Benz LN2 bardzo szybko zyskał wielu odbiorców na rynkach zagranicznych – zarówno w krajach europejskich, południowoamerykańskich, a nawet azjatyckich (trafiły nawet do Japonii i Korei Północnej). W latach 80. ub. w. do Polski trafiło niewiele egzemplarzy nowych LN2. Przede wszystkim były to samochody pożarnicze ze specjalistycznymi zabudowami ratownictwa technicznego i chemicznego. Jeden z takich pojazdów z zabudową Schmitz/Metz, przeznaczony do usuwania skutków katastrof chemicznych, trafił do straży zakładowej gdyńskiego portu w 1984 r., gdzie do dziś znajduje się w czynnej służbie. Kilka sztuk LN2 ze specjalistycznymi zabudowami sprowadzono do obsługi lotnisk i samolotów – głównie warszawskiego Okęcia.

Od 1988 r. oznaczenie modelu LN2 zastąpiono literowym skrótem LK (Leichte Klasse, czyli klasa lekka), co miało porządkować nazewnictwo w gamie ciężarówek Mercedes-Benz (kolejny pod względem wielkości model nosił oznaczenie SK (Schwere Klasse – klasa ciężka). W 1993 r. gamę silników powiększyła 4-cylindrowa jednostka o pojemności 3970 cm³ OM 364LA o mocy 102 kW (139 KM) oraz 6-cylindrowa o pojemności 5955 cm³ OM 366LA o mocy 177 kW (240 KM). Produkcję modelu LK zakończono w 1998 r. – jego następcą został Mercedes-Benz Atego. Kabiny modelu LN2/LK wykorzystywane są jednak do dziś w ciężarowych Mercedesach produkowanych w Brazylii.

Autor: Marek Rutka