Z wizytą w fabryce kabin Renault Trucks

fot. Renault Trucks

Fabryka Renault Trucks w Blainville-sur-Orne specjalizuje się w produkcji modeli nowej dystrybucyjnej gamy D. Oprócz tego powstają tam kabiny do pozostałych modeli samochodów ciężarowych Renault nowej gamy (czyli T, K i C), a także do niektórych modeli ciężarowych marek Volvo i DAF.

Fabryka Renault Trucks w Blainville-Sur-Orne w Normandii działa od 1953 r., zajmuje powierzchnię 120 ha (25 ha to hale) i obecnie jest to największy pracodawca w regionie – zakład bowiem zatrudnia 2100 osób. Głównym zadaniem fabryki jest produkcja kabin do samochodów ciężarowych – zajmuje się tym ok. 1350 osób. W roku 2012 wyprodukowano 51 000 kabin samochodów ciężarowych (Renault – 37 600, Volvo – 3400, DAF – 10 000), maksymalna wydajność produkcji to 90 tys. kabin rocznie. W zakładzie do tej pory produkowano również dystrybucyjne modele Renault Midlum – w 2012 r. powstało tam 7500 tych pojazdów, tu prowadzony będzie również montaż końcowy dystrybucyjnych samochodów Renault Trucks nowej serii D. Magazyny i pozostałe powierzchnie logistyczne zajmują 48 000 m2. Dostawy części do fabryki odbywają się w systemie JIT (just in time) z Lyonu.
Grupa Volvo inwestowała w zakład od wielu lat – celem była modernizacja linii produkcyjnych oraz zwiększenie konkurencyjności fabryki poprzez szkolenia personelu produkcyjnego oraz poprawę ogólnych warunków produkcji i ergonomii pracy na poszczególnych stanowiskach. Nowa linia produkcyjna, na której powstają modele Renault Trucks gamy D, w oczywisty sposób korzysta z tych wszystkich inwestycji na każdym z najważniejszych etapów produkcji: szkieletów kabin, lakierowania i montażu wyposażenia wnętrza.

150 nowoczesnych robotów spawalniczych wykonuje body-in-white, czyli szkielet kompletnej kabiny z 230 części składowych, które łączone są przez 3000 punktów – zgrzein (fot. Renault Trucks)
150 nowoczesnych robotów spawalniczych wykonuje body-in-white, czyli szkielet kompletnej kabiny z 230 części składowych, które łączone są przez 3000 punktów – zgrzein (fot. Renault Trucks)

Body-in-white, czyli szkielet
Z myślą o nowej palecie produktów Renault Trucks przygotowano całkowicie odnowioną i zautomatyzowaną linię montażu kabin (nadwozi) – inwestycje Grupy Volvo w tym zakresie wyniosły 28 mln euro. Personel pracujący na tej linii został specjalnie przeszkolony. Wysoki poziom zautomatyzowania wprowadzony w technologii produkcji zapewnia optymalną jakość montażu i wykończenia. Montaż odbywa się w hali o powierzchni 18 500 m2, większość prac spawalniczych (zgrzewanie i spawanie) wykonuje 150 nowoczesnych robotów przemysłowych. Szkielet kompletnej kabiny tworzy 230 części składowych, które łączone są przez 3000 punktów – zgrzein.

Przygotowanie szkieletu kabiny – jest to tzw. body-in-white – to drugi po tłoczeniu blach etap produkcji, obejmujący przede wszystkim takie operacje technologiczne, jak spawanie, zgrzewanie oraz klejenie. Wyprodukowanie kompletnej kabiny zajmuje ok. 2 godz. Szkielet kabiny po zakończeniu prac spawalniczych waży ok. 300 kg.
Obecność robotów służy również do wyeliminowania bardziej wymagających fizycznie stacji roboczych, jednocześnie poprawiając ergonomię na całej linii, w szczególności dzięki uproszczeniu przepływów części. Przed skierowaniem kabin do lakierni odbywa się precyzyjna kontrola każdego elementu w celu zapewnienia najwyższej jakości.

Kolejne fazy produkcji szkieletu kabiny to m.in.: zgrzewanie podłogi, panel tylny, panele boczne, ściana przednia, montaż główny, prace wykończeniowe we wnętrzu, założenie dachu, wykańczanie, montaż drzwi (fot. Renault Trucks)
Kolejne fazy produkcji szkieletu kabiny to m.in.: zgrzewanie podłogi, panel tylny, panele boczne, ściana przednia, montaż główny, prace wykończeniowe we wnętrzu, założenie dachu, wykańczanie, montaż drzwi (fot. Renault Trucks)