Toczący się mocarz – Volvo FH16

fot. Arkadiusz Gawron

Szesnastolitrowy silnik Volvo D16K rozwijający 750 KM to obecnie najmocniejsza jednostka napędowa oferowana w seryjnym pojeździe ciężarowym. Tak ponadprzeciętnie mocne samochody wybierane są przez klientów stosunkowo rzadko, ale istnieją zastosowania, gdzie są potrzebne.

Volvo FH16 z jednostką napędową D16K regulowaną na 3 zakresy mocy: 550 KM/405 kW (maksymalny moment obrotowy 2800 lub 2900 Nm w zależności od skrzyni biegów), 650 KM/478 kW (3150 Nm) oraz 750 KM/552 kW (3550 Nm), wprowadzono do oferty na wiosnę 2014 r. Póki co, ponadprzeciętna moc, którą w standardowych zastosowaniach nie zawsze jest gdzie wykorzystać, wybiera stosunkowo niewielu klientów, ale niewykluczone, że już niedługo i ten stan rzeczy się zmieni i silniki o takich mocach będą wybierane zdecydowanie częściej.

Ciągnik od zewnątrz
FH16 wyposażone w szesnastolitrowy silnik ma srebrną przednią atrapę, chromowane klamki drzwi i krawędzie rozkładanych stopni wejściowych na przedniej ścianie pojazdu oraz przyciemniane szyby na bocznych ścianach kabiny, które o dziwo są tylko imitacją, pełniącą rolę elementu wzorniczego (od wewnątrz w ich miejscu jest tapicerka). Wszystkie te subtelne akcenty są podkreślone emblematem z oznaczeniem modelu uzupełnionym liczbą 16, powtórzonym na „czole” kabiny wraz z osiąganą przez silnik mocą: FH16 750.

Pod wysoko zawieszoną kabiną dobrze wykorzystano miejsce na schowki o różnej wielkości. Uchylenie bocznego spojlera nie koliduje z otwieraniem pokrywy zewnętrznej schowka (fot. Arkadiusz Gawron)
Pod wysoko zawieszoną kabiną dobrze wykorzystano miejsce na schowki o różnej wielkości. Uchylenie bocznego spojlera nie koliduje z otwieraniem pokrywy zewnętrznej schowka (fot. Arkadiusz Gawron)

Kabina z najwyższym dachem Globetrotter XL (o mieszanym zawieszeniu: mechanicznym z przodu i pneumatycznym z tyłu), z kilkucentymetrowej wysokości tunelem silnika, jest zamontowana wysoko nad ramą, a powstałe w ten sposób miejsce dobrze wykorzystano do zabudowy wielu schowków o różnych wymiarach i takim rozmieszczeniu podzespołów (np. ogrzewania dodatkowego), aby ich obsługa było możliwie szybka. Boczny spojler uchylany za kabinę nie ogranicza możliwości otwarcia schowków po jej lewej stronie. Uniesienie kabiny w celach obsługowo-naprawczych jest bardzo szybką operacją dzięki elektryczno-hydraulicznemu mechanizmowi sterowanemu przewodowym pilotem, a obsługa codzienna może być wykonana z powodzeniem po otwarciu przedniej klapy, gdzie wyprowadzono wlewy płynów eksploatacyjnych i „bagnety” (miarki strunowe).