Leyland Roadtrain T45 – IToY 1981

Leyland Roadtrain T45 z turbodoładowanym silnikiem firmy Rolls-Royce o mocy 300 KM (fot. Bozon)

Po raz drugi w historii konkursu International Truck of the Year zwyciężyła ciężarówka z Wysp Brytyjskich. W roku 1981 tytuł ten przypadł  modelowi Roadtrain T45 firmy Leyland. Było to jedyne zwycięstwo Leylanda w historii tego plebiscytu.

Leyland Roadtrain T45 z turbodoładowanym silnikiem z chłodnicą powietrza doładowującego  i silnikiem o mocy 380 KM (fot. UK Trucks Club)
Leyland Roadtrain T45 z turbodoładowanym silnikiem z chłodnicą powietrza doładowującego i silnikiem o mocy 380 KM (fot. UK Trucks Club)

W latach 60. Leyland Motor Corporation był największym producentem ciężarówek w Wielkiej Brytanii. Miał mocną pozycję nie tylko w produkcji pojazdów użytkowych i autobusów Leyland, ale także na rynku silników wysokoprężnych – zarówno tych montowanych w samochodach, maszynach budowlanych, jak i silnikach przemysłowych używanych m.in. w lokomotywach i elektrowniach. W dziejach tej firmy jest także polski akcent. W 1966 r. w Wytwórni Silników Wysokoprężnych Andoria w Andrychowie uruchomiono produkcję silnika SW400, a dwa lata później w Wytwórni Silników PZL-Mielec w Mielcu silnika SW680 – obie jednostki były oparte na licencji zakupionej w firmie Leyland. Niestety w kolejnej dekadzie firma coraz gorzej radziła sobie zarówno z rodzimą, jak i zagraniczną konkurencją. Pogarszająca się sytuacja ekonomiczna koncernu doprowadziła w 1975 r. do jego nacjonalizacji i zmiany nazwy na British Leyland Ltd.

Jednym z rezultatów programu odnowy gamy produkowanych modeli ciężarówek był model Roadtrain T45, który debiutował w 1980 r. Nowy model wyróżniał się nowoczesną stylistyką kabiny o obłych kształtach, zaprojektowaną przez brytyjską firmę Ogle Design. Co ciekawe,  ten sam model kabiny stosowała w swoich ciężarówkach także fińska firma Sisu (Leyland był wówczas jej udziałowcem). Kabina wyróżniała się nie tylko nowoczesnym designem, ale również komfortem. Uznanie jury konkursu Truck of the Year wzbudziła ergonomia deski rozdzielczej, a także skuteczność wyciszenia wnętrza kabiny. W modelu T45 montowano zarówno silniki Leyland, jak i Rolls-Royce o mocy 300KM, a w najcięższych wersjach 14-litrowe jednostki Cummins o mocy 350 KM. Ciężarówki  miały podwozia o różnych długościach oraz układy napędowe 4×2, 4×4, 6×4 i 6×6. W oparciu o podzespoły modelu T45 (m.in. kabinę i silniki) powstawały także specjalistyczne wersje  cztero- i pięcioosiowe. Ich produkcją zajmowała się firma Scammell i pod tą marką były sprzedawane. Model T45 zdobył uznanie nie tylko cywilnych odbiorców (w tym największych firm transportowych w Wielkiej Brytanii), ale także brytyjskiej armii. Wojskowe wersje tego modelu do dziś  są  w wyposażeniu sił lądowych British Army. Leylandy T45 o układzie napędowym 8×4 z zabudową hakową systemu Multilift wykorzystywane są przez brytyjskie jednostki stacjonujące w Afganistanie. Model T45 Roadtrain w niemal niezmienionej formie produkowano do 1990 r. W latach 90. kabina tej ciężarówki nadal znajdowała się w produkcji, jednak oferowano ją z inną atrapą i pod nazwą handlową DAF/Leyland. Zmiana ta była następstwem wykupienia w 1987 r. 60% akcji firmy Leyland przez holenderskiego DAF-a. W roku 1998 DAF i należący do niego Leyland stały się własnością północnoamerykańskiego koncernu Paccar.

Autor: Marek Rutka

Leyland Roadtrain T45 z turbodoładowanym silnikiem z intercoolerem i silnikiem o mocy 320 KM należał w połowie lat 80. do najmocniejszych brytyjskich ciężarówek (fot. Leyland)
Leyland Roadtrain T45 z turbodoładowanym silnikiem z intercoolerem i silnikiem o mocy 320 KM należał w połowie lat 80. do najmocniejszych brytyjskich ciężarówek (fot. Leyland)