Mercedes-Benz Urban eTruck – zwiastun elektrycznej ery

Daimler przeciera szlaki
Oficjalną premierę ciężarówki Mercedes-Benz Urban eTruck zaplanowano podczas IAA w Hanowerze, tam też samochód pojawi się bez maskowania. Osiągi i ładowność Urban eTruck są porównywalne z możliwościami samochodów z napędem konwencjonalnym. Nowe „dziecko” Daimlera jest jednak lepsze pod względem przyjazności dla środowiska, nie emituje szkodliwych spalin, a jadąc, generuje hałas o minimalnym poziomie. Jak zapewniali podczas lipcowych pokazów przedstawiciele Daimler Trucks, prace nad tym pojazdem są kontynuowane, a możliwości jego produkcji seryjnej powinny pojawić się realnie na początku przyszłej dekady.

Łączenie ze stacją ładowania następuje za pośrednictwem złącza CCS 2, gdy stacja ładowania dysponuje mocą 100 kW, całkowicie rozładowane akumulatory są ładowane do 100-procentowej pojemności w ciągu 2–3 godzin (fot. Daimler)
Łączenie ze stacją ładowania następuje za pośrednictwem złącza CCS 2, gdy stacja ładowania dysponuje mocą 100 kW, całkowicie rozładowane akumulatory są ładowane do 100-procentowej
pojemności w ciągu 2–3 godzin (fot. Daimler)

Fuso Canter E-Cell

Należące do koncernu Daimler Fuso jest wiodącym producentem lekkich samochodów ciężarowych, w których wykorzystywane są „zielone” napędy alternatywne. Fuso Canter Eco Hybrid jeżdżą w wielu krajach świata – modele drugiej generacji są produkowane od 2012 r., w Polsce 2 takie samochody testuje od ubiegłego roku flota Biedronki. Testowany w Europie Fuso eCanter to pojazd również drugiej generacji – elektryczny Canter E-Cell pojawił się na rynku jeszcze w 2010 r., druga generacja jest dostępna od 2014 r. Lekki samochód ciężarowy z napędem elektrycznym – Fuso Canter E-Cell pozytywnie przeszedł korzystnie testy flotowe u przewoźników portugalskich (8 samochodów przejechało w ciągu 12 miesięcy ponad 50 tys. km) i od pół roku przechodzi testy we flotach niemieckich (zaplanowane na 12 miesięcy) – są to służby miejskie Stuttgartu (5 pojazdów) i grupa logistyczna Hermes (5 samochodów realizuje dostawy przesyłek kurierskich). Canter E-Cell ma podwozie o nośności 3 t (dmc. 6,0 t) – zabudowany jako wywrotka lub z nadwoziem skrzyniowym i żurawiem – ma ładowność ok. 2 t.

fot. Daimler
fot. Daimler

W wersji seryjnej oferowany będzie jako Fuso eCanter – będzie miał blok akumulatorów o całkowitej pojemności 48 kWh zamontowany po obu stronach ramy. Silnik elektryczny rozwija moc 110 kW, maksymalny moment obrotowy to 650 Nm. Producent ocenia zasięg samochodu średno na 100 km, oczywiście realna wartość zależy od sposobu eksploatacji. eCanter również może być ładowany z sieci publicznej za pośrednictwem identycznego złącza jak Urban ETruck (CCS 2). Przy całkowicie rozładowanych bateriach przywrócenie pełnych możliwości przy ładowaniu z sieci 230 V/16 A zajmuje ok. 7 godzin (postój nocny). Po podłączeniu do zasilania (360 V/100 A) akumulatory elektrycznego Cantera do 80% pojemności naładują się w ciągu jednej godziny.

Autor: Dariusz Piernikarski