Mercedes-Benz Urban eTruck – zwiastun elektrycznej ery

 

Ogólny schemat budowy elektrycznej ciężarówki Mercedes-Benz Urban Etrusk (fot. Daimler)
Ogólny schemat budowy elektrycznej ciężarówki Mercedes-Benz Urban Etrusk (fot. Daimler)

Jako tylną oś napędową wykorzystano doskonale sprawdzoną, np. w elektrycznych autobusach miejskich Mercedes-Benz Citaro, portalową oś ZF AVE 130. Oś została jednak poddana modyfikacjom, aby można ją było zastosować w Urban eTruck. Oś otrzymała nową obudowę – zwiększono tym samym prześwit do 200 mm, sposób mocowania osi przystosowano do typowej ramy samochodu ciężarowego.
Samochód porusza się na pojedynczych oponach typu super single w rozmiarze 495/45 R22,5. Zdecydowano się na takie rozwiązanie ze względu na zwiększony rozstaw podłużnic ramy (między nimi zamocowane są akumulatory) oraz konieczność montażu silników elektrycznych w bezpośredniej bliskości piast kół. Poza tym super single są zdecydowanie lżejsze niż opony bliźniacze. Nośność osi napędowej to 11,5 t. Pozostałe osie skrętne – przednia oraz tylna wleczona – to sprawdzone komponenty stosowane seryjnie w ciężarówkach Mercedes-Benz. Na osiach tych zamocowane są opony w rozmiarze 315/70 R 22,5, osadzone na aluminiowych obręczach.
Wszystkie urządzenia pomocnicze funkcjonujące w Urban eTruck są oczywiście zasilane elektrycznie, są to: sprężarka powietrza (hamulce pneumatyczne i pneumatyczne zawieszenie tylnej osi), pompa układu wspomagania kierownicy oraz sprężarka układu klimatyzacji. Kabina jest ogrzewana dzięki wykorzystaniu ciepła odpadowego z chłodzenia elektrycznego układu napędowego. Samochód jest standardowo wyposażony we wszystkie systemy wspomagania kierowcy, typowe dla ciężarówek Mercedes-Benz tej wielkości.

Silniki elektryczne umieszczone zostały w pobliżu piast kół osi portalowej ZF AVE 130 stosowanej w autobusach Citaro (fot. ZF)
Silniki elektryczne umieszczone zostały w pobliżu piast kół osi portalowej ZF AVE 130 stosowanej w autobusach Citaro (fot. ZF)

W trosce o masę własną
Napędzana elektrycznie oś tylna wraz z silnikami waży ok. 1000 kg, pozostałe niezbędne komponenty elektryczne to kolejne 900 kg. Najcięższym składnikiem elektrycznego układu napędowego są oczywiście akumulatory wraz z obudową i elementami mocującymi – zastosowane w pojeździe 3 moduły ważą w sumie 2500 kg. W bilansie masy na korzyść działa brak silnika, skrzyni biegów ze sprzęgłem, wału napędowego, przekładni głównej i zbiorników z paliwem i AdBlue – w sumie komponenty te ważą łącznie ok. 2700 kg. Tak więc Urban eTruck w opisanej konfiguracji jest cięższa od swego odpowiednika z silnikiem Diesla o ok. 1700 kg.
Komisja Europejska promuje pojazdy wyposażone w napędy alternatywne, zezwalając na zwiększenie dopuszczalnej masy całkowitej o 1000 kg. Dzięki temu w pewnym sensie zostaje zneutralizowany zwiększony ciężar napędu elektrycznego. Możliwe staje się homologowanie 3-osiowej ciężarówki o dmc. 26 t i ładowności ok. 12,8 t, w której przypadku masa własna zostaje zwiększona o 700 kg w porównaniu z 3-osiowym odpowiednikiem z silnikiem spalinowym (homologowanym na 25 t i mającym około 13,5 t ładowności).