Mercedes-Benz Urban eTruck – zwiastun elektrycznej ery

Dystrybucyjny Mercedes-Benz Urban eTruck powstał na bazie 3-osiowego podwozia modelu Antos o rozstawie osi 4900 mm (6×2-2). Oczywiście całkowicie inna jest koncepcja ukłądu napędowego, gdyż konwencjonalny układ napędowy został w całości zastąpiony przez elektryczny odpowiednik. Moment na koła dostarczają chłodzone cieczą 3-fazowe silniki asynchroniczne zasilane prądem o napięciu 400 V, umieszczone bezpośrednio przy piastach kół drugiej osi. Maksymalna moc silników to 2 × 125 kW, a maksymalny moment obrotowy to 2 × 500 Nm. Dzięki zastosowaniu przekładni moment obrotowy na kołach sięga 2 × 11  000 Nm. To, że silnik elektryczny rozwija maksymalny moment obrotowy już od bardzo niskiej prędkości obrotowej, pozwala na uzyskanie bardzo korzystnych właściwości jezdnych, zwłaszcza pod względem dynamiki rozpędzania.

Moc elektryczna dostarczana do silników pochodzi z 3 modułów baterii litowo-jonowych o całkowitej pojemności 212 kWh. W każdym module połączonych jest 90 ogniw. Taka pojemność pozwala na uzyskanie zasięgu operacyjnego do 200 km, co jest w zupełności wystarczające w codziennej dystrybucji miejskiej. Zasięg ten został wyznaczony dla 3-osiowego samochodu dystrybucyjnego z typową zabudową (ok. 45 m3) do przewożenia produktów żywnościowych. Warto zwrócić uwagę, że pojemność energetyczna 212 kW pod względem energetycznym odpowiada ok. 20 l oleju napędowego, przy czym Urban eTruck przejeżdza 200 km, a na 20 l paliwa zasięg wyniesie w przybliżeniu o połowę mniej.

3 moduły baterii litowo-jonowych o całkowitej pojemności 212 kWh zapakowano w odporne na zniszczenie obudowy i zamocowano pomiędzy podłużnicami ramy, co zapewnia maksymalne bezpieczeństwo w przypadku zderzenia i obniżenie środka ciężkości podwozia (fot. Daimler)
3 moduły baterii litowo-jonowych o całkowitej pojemności 212 kWh zapakowano w odporne na zniszczenie obudowy i zamocowano pomiędzy podłużnicami ramy, co zapewnia maksymalne bezpieczeństwo w przypadku zderzenia i obniżenie środka ciężkości podwozia (fot. Daimler)

Modułowa konstrukcja baterii akumulatorów pozwoli w przyszłości na konfigurowanie pojazdu z uwzględnieniem wymaganej ładowności i/lub zasięgu. Złożony system sterowania pracą całego napędu stale optymalizuje pracę akumulatorów pod kątem uzyskania najlepszego bilansu osiągów i trwałości. Dzięki rozmieszczeniu silników elektrycznych w pobliżu piast możliwe stało się umieszczenie modułów z bateriami w odpornych na zniszczenie obudowach pomiędzy podłużnicami ramy, co zapewnia maksymalne bezpieczeństwo w przypadku zderzenia i obniżenie środka ciężkości podwozia.

Ciężarówka Urban eTruck została wyposażona w bardzo wydajne pokładowe systemy ładowania – założeniem jest bowiem stacjonarne doładowywanie akumulatorów po podłączeniu do stacji o mocy 150 kW. Taki system umożliwia wykorzystanie maksymalnej pojemności baterii i uzyskanie maksymalnego zasięgu. Łączenie ze stacją ładowania następuje za pośrednictwem złącza CCS 2 (Combined Charging System Type 2) zgodnego ze standardami stosowanymi w istniejącej już infrastrukturze. Gdy stacja ładowania dysponuje mocą 100 kW, całkowicie rozładowane akumulatory są ładowane do 100-procentowej pojemności w ciągu 2–3 godzin. Oczywiście w trakcie jazdy baterie są doładowywane dzięki odzyskowi energii podczas hamowania. Gdy Urban eTruck hamuje, elektryczne silniki zaczynają działać jak generatory prądu (łączna moc hamowania to 180 kW), który jest przekierowywany do akumulatorów. Zmniejsza to także zużycie hamulców zasadniczych pojazdu.