Pojazdy Renault Trucks CNG – inwestycja w czasie

Dzięki minimalnej emisji zanieczyszczeń modele Renault Trucks zasilane CNG są z powodzeniem użytkowane w strefach o zaostrzonym rygorze emisyjnym, np. do utrzymywanie czystości ulic, wywózki śmieci czy transportu dystrybucyjnego na obszarach miejskich i podmiejskich (fot. Renault Trucks)

Najpierw było gazowe Midlum i Premium Distribution, a od ubiegłego roku jest podwozie nowej gamy D Wide CNG – Renault Trucks już od 12 lat konstruuje i sprzedaje pojazdy dystrybucyjne zasilane sprężonym gazem ziemnym.

To ogromne doświadczenie Renault Trucks potwierdzają liczby – w Europie użytkowanych jest na co dzień ponad 600 zasilanych gazowo pojazdów tej marki.

Artur Bartosiewicz, dział podwozi Renault Trucks Polska: Nasza najnowsza propozycja dla rynku pojazdów CNG to model D Wide CNG zasilany sprężonym gazem ziemnym i wyposażony w nowy 9-litrowy silnik gazowy, spełniający normę emisji spalin Euro VI. Jest to sprawdzona amerykańska jednostka napędowa marki Cummins specjalnie zaprojektowana pod kątem spalania metanu i − co istotne – użytkowana na całym świecie w ponad 34 tys. pojazdów. (fot. Renault Trucks)
Artur Bartosiewicz, dział podwozi Renault Trucks Polska: Nasza najnowsza propozycja dla rynku pojazdów CNG to model D Wide CNG zasilany sprężonym gazem ziemnym i wyposażony w nowy 9-litrowy silnik gazowy, spełniający normę emisji spalin Euro VI. Jest to sprawdzona amerykańska jednostka napędowa marki Cummins specjalnie zaprojektowana pod kątem spalania metanu i − co istotne – użytkowana na całym świecie w ponad 34 tys. pojazdów. (fot. Renault Trucks)

Nic dziwnego, pojazdy bowiem zasilane sprężonym gazem ziemnym to poza modelami elektrycznymi ekonomicznie opłacalna alternatywa dla oleju napędowego, pozwalająca na ograniczenie emisji hałasu i zanieczyszczeń. Modele wykorzystujące metan emitują do 98% mniej cząstek stałych i do 80% mniej tlenków azotu niż silniki wysokoprężne. Oprócz tego nie wymagają stosowania dodatku AdBlue, a w warunkach eksploatacji miejskiej pojazd gazowy zapewnia zasięg porównywalny do odpowiednika napędzanego silnikiem dieslowskim.

Ekonomiczne i bezpieczne

Podwozie nowej gamy D Wide CNG oferowane jest w konfiguracji osi 4×2 (dmc. 19 t) i 6×2 (dmc. 26 t). Moc drzemie w ich silniku – zainstalowana 320-konna jednostka napędowa o maksymalnym momencie obrotowym 1356 Nm może być zasilana zarówno gazem ziemnym (CNG), jak i biogazem (biometanem) – paliwem odnawialnym, pozyskiwanym z materiałów organicznych. Samochód ten jest też tańszy w eksploatacji, a to chociażby przez brak filtra PDF i brak konieczności jego regeneracji. Sprężony gaz ziemny jest również bezpiecznym paliwem. Jak podkreślił Piotr Ziemniak, product manager Renault Trucks Polska, w sytuacji kolizji i rozszczelnienia metan jako paliwo lżejsze od powietrza bezpiecznie ulatnia się do atmosfery, rozprasza i nie stwarza niebezpieczeństwa tak jak olej napędowy. Butle z gazem modeli D Wide CNG standardowo zaopatrzone są w bezpiecznik termiczny, który w przypadku wysokiej temperatury wewnątrz stopniowo  się otwiera i pozwala na powolny upływ gazu.

Renault Trucks D Wide CNG zaopatrzony jest w zbiorniki gazu sprężonego pod ciśnieniem 200 bar o pojemności do 800 l = 160 m3 = 120 kg. Zasięg roboczy w warunkach miejskich wynosi do 400 km (fot. Renault Trucks)
Renault Trucks D Wide CNG zaopatrzony jest w zbiorniki gazu sprężonego pod ciśnieniem 200 bar o pojemności do 800 l = 160 m3 = 120 kg. Zasięg roboczy w warunkach miejskich wynosi do 400 km (fot. Renault Trucks)