Nowy Crafter – made in Poland

fot. Volkswagen

Volkswagen Crafter w najnowszym wcieleniu to całkowicie nowa konstrukcja. Po zakończeniu kooperacji Volkswagena z Daimlerem (Sprinter był w pewnym sensie bratem Craftera, oba samochody powstawały w tej samej fabryce w Düsseldorfie) przyszedł czas na nowy model.

Jak ogólnie wiadomo, nowy Crafter produkowany będzie w gigantycznej, ultranowoczesnej fabryce zbudowanej przez niemiecki koncern w Białężycach koło Wrześni. Zatem śmiało można powiedzieć, że nowy Crafter jest made in Poland. Pierwsze egzemplarze mają trafić do sprzedaży w listopadzie 2016 r., tymczasem w polskiej fabryce, którą oficjalnie otwarto w październiku br.,  rozkręcana jest produkcja – pierwsze samochody trafią przede wszystkim do dealerów VW.

Podczas premiery prasowej Craftera w Offenbach dr Eckhard Scholz – prezes zarządu Volkswagen Commercial Vehicles – wyjaśniał: „Opracowanie nowego Craftera było unikatową okazją, aby uniknąć jakichkolwiek kompromisów, a jednocześnie bazować na naszym wieloletnim doświadczeniu w tym segmencie rynku. Nowy Crafter stanowi fuzję skoncentrowania na produkcie i skoncentrowania na kliencie. Innymi słowy, opracowaliśmy ten samochód z perspektywy klienta”. Nawet dość pobieżne oględziny samochodów pokazanych podczas premiery potwierdzają to stwierdzenie (fot. Volkswagen)
Dr Eckhard Scholz – prezes zarządu Volkswagen Commercial Vehicles – wyjaśnia: Opracowanie nowego Craftera było unikatową okazją, aby uniknąć jakichkolwiek kompromisów, a jednocześnie bazować na naszym wieloletnim doświadczeniu w tym segmencie rynku. Nowy Crafter stanowi fuzję skoncentrowania na produkcie i skoncentrowania na kliencie. Innymi słowy, opracowaliśmy ten samochód z perspektywy klienta.  (fot. Volkswagen)

Z perspektywy klienta
Nowy Crafter został skonstruowany na podwoziu, które przeprojektowano w bardzo gruntowny sposób – wprowadzono m.in. elektromechaniczny układ kierowniczy, a silniki w wersji Euro 6 faza C są bardziej niezawodne i paliwooszczędne, zostały zoptymalizowane zarówno pod kątem długich podróży, jak i trudnej eksploatacji w warunkach ruchu miejskiego. Producent nie zapomniał, że jest to samochód przeznaczony dla profesjonalistów. Przygotowano wiele przemyślanych rozwiązań ułatwiających przewożenie ładunków różnego rodzaju oraz wykonywanie zabudów, zarówno we wnętrzach jednobryłowego furgonu, jak i kompletnych rozwiązań transportowych montowanych na ramie podwozia.
Kierowca znalazł się w centrum uwagi – przeprojektowano kokpit, wprowadzono wiele praktycznych schowków, naturalnie wszystko zgodnie z zasadami ergonomii i w najwyższej jakości wykonania. Istotne jest to, że nowy Crafter był projektowany z uwzględnieniem sugestii klientów znających wszystkie wady i zalety samochodów dostawczych z codziennych i bardzo zróżnicowanych warunków eksploatacji.
Widać, że opracowując bryłę zewnętrzną, projektanci Volkswagena solidnie przyłożyli się do pracy. Nie dziwi też, że nowy model natychmiast przywołuje skojarzenia z mniejszym bratem, czyli Transporterem szóstej generacji. Linie nadwozia poprowadzono dynamicznie, zgodne ze współczesnymi trendami, wykorzystano również sporo tych samych komponentów.

Każdy znajdzie swojego Craftera
Producent przygotował wiele odmian konstrukcyjnych i wersji wyposażenia. Jako dostawczy van (furgon) lub osobowo-towarowe kombi nowy Crafter dostępny jest w 3 wariantach długości: 5986 mm, 6836 mm lub 7391 mm (tylko furgon) i wysokości: 2355 mm, 2590 mm lub 2798 mm (tylko furgon). Są jeszcze wersje do zabudowy z pojedynczą lub podwójną kabiną o różnych długościach, oferowane także z zabudowami fabrycznymi (skrzynia, kontener, wywrotka).