Fabryka Iveco w Madrycie

fot. Iveco

Po zlikwidowaniu w 2012 r. fabryki w niemieckim Ulm Iveco produkuje swoje samochody gamy ciężkiej w Madrycie. Byliśmy tam, by przyjrzeć się, jak powstają modele Stralis i Trakker.

Iveco (skrót od Industrial Vehicles Corporation) to włoska firma z siedzibą główną w Turynie, produkująca pojazdy użytkowe, wchodząca obecnie w skład CNH Industrial Group. Iveco konstruuje i produkuje samochody dostawcze, lekkie, średnie i ciężkie samochody ciężarowe, ciężkie samochody budowlane, a także autobusy miejskie i międzymiastowe oraz pojazdy specjalne do takich zastosowań jak pożarnictwo, misje terenowe, potrzeby militarne.
Po raz pierwszy marka Iveco pojawiła się na rynku w 1975 r. po połączeniu włoskich, francuskich i niemieckich marek Fiat Veicoli Industriali, OM, Lancia Veicoli Speciali (firmy włoskie), Unic (Francja) oraz Magirus-Deutz (Niemcy). Pierwszy samochód z logo Iveco na masce to Daily – ten ciągle produkowany dostawczak pojawił się na drogach w 1978 r.

1 stycznia 2011 r. powstała spółka Fiat Industrial, łącząca takich producentów, jak CNH, Iveco i FPT Industrial. 29 września 2013 r. nastąpiła fuzja CNH Global (producenta maszyn rolniczych i budowlanych) i Fiat Industrial – powstała spółka CNH Industrial. Na czele firmy stoi Sergio Marchionne. Każda z 12 marek należących do CNH Industrial jest ważnym międzynarodowym graczem w sektorze przemysłowym: firmy Case IH, New Holland Agriculture i Steyr produkują ciągniki i maszyny rolnicze, CaseiNew Holland Construction – maszyny robocze do prac ziemnych, Iveco – pojazdy użytkowe (pod kierownictwem Pierre Lahutte), Iveco Bus i Heuliez Bus – autobusy i autokary; Iveco Astra – ciężkie samochody budowlane i kopalniane. Magirus produkuje pojazdy pożarnicze, Iveco Defence – pojazdy militarne, a FPT Industrial to producent silników i skrzyń biegów. Łącznie CNH Industrial zatrudnia na całym świecie ponad 69 200 osób.
W 2014 r. CNH Industrial uzyskało przychody netto ze sprzedaży w wysokości 33 mld USD, zysk z działalności operacyjnej spółki wyniósł 2,4 mld USD, a marża operacyjna to 6,4%. W 2014 r. wyprodukowano łącznie 128  163 pojazdy użytkowe – samochody ciężarowe, autobusy i pojazdy specjalne. Według stanu na 31 grudnia 2014 r. zysk netto ze sprzedaży pojazdów użytkowych wyniósł 11,1 mln USD. Udział Iveco w europejskim rynku samochodów ciężarowych (dmc. > 3,5 t) to 10,9%. W segmencie lekkim jest to 0,7%, średnim 29,1%, ciężkim 7,5%. W Polsce w 2014 r. Iveco dostarczyło 2125 nowych samochodów ciężarowych, co dało firmie 12% udziału w rynku.

W madryckiej fabryce Pegaso produkowało m.in. tak piękne samochody, jak sportowy Pegaso Spider Z-104 z 1954 r. (fot. D. Piernikarski)
W madryckiej fabryce Pegaso produkowało m.in. tak piękne samochody, jak sportowy Pegaso Spider Z-104 z 1954 r. (fot. D. Piernikarski)

Hiszpańskie fabryki Iveco
W lipcu 2012 r. Fiat Industrial zdecydował się na zamknięcie 5 fabryk Iveco, w wyniku czego pracę straciło 1075 osób. Zamknięto zakłady w Chamberry (Francja), Weiswell oraz Ulm (Niemcy) oraz w Grazu i Görlitz (Austria). W Ulm – gdzie produkowano model Stralis – kontynuowana jest produkcja pojazdów pożarniczych Magirus. Jednocześnie poinformowano o rozbudowie hiszpańskich fabryk Iveco – w Madrycie, produkującej modele Stralis i Trakker, oraz w Valladolid, gdzie powstają modele Daily. W związku z tym w hiszpańskich fabrykach Iveco zwiększono zatrudnienie o 1200 osób. Przyczyną tych działań była konieczność optymalizacji struktury produkcyjnej i redukcji kosztów w związku z niezbyt korzystną wówczas koniunkturą na rynku europejskim. Zgodnie z ówczesnymi informacjami Iveco do końca 2016 r. miało zainwestować 500 mln euro w poszerzenie i unowocześnienie możliwości produkcji samochodów gamy ciężkiej w zakładzie w Madrycie. Działania Fiat Industrial zostały wsparte przez rząd Hiszpanii. Plany zakładały nie tylko unowocześnienie linii produkcyjnych, ale również zwiększenie możliwości badawczo-rozwojowych madryckiej fabryki.