Zobaczyć, to uwierzyć: Scania nowej generacji

fot. Scania

Wielka premiera samochodu Scania nowej generacji odbyła się 23 sierpnia 2016 r. w Paryżu – był to niewątpliwie kamień milowy w historii tego szwedzkiego producenta, chyba największe wydarzenie w całej 125-letniej historii tej marki.

Grand Palais (Wielki Pałac) to duża, przeszklona hala wystawowa położona w paryskiej 8 dzielnicy. Hala została zbudowana na wystawę światową, która odbyła się w Paryżu w 1900 r. Grand Palais zbudowano po to, by Paryż mógł przyjąć jak najlepiej wystawę Expo 1900. W 1993 r. ze względu na szeroko rozwinięte prace restauracyjne Grand Palais został zamknięty na następne 12 lat. Ponowne otwarcie budynku odbyło się oficjalnie 24 września 2005 r.
Trudno byłoby chyba znaleźć równie monumentalne miejsce, aby godnie zaprezentować samochód ciężarowy nowej generacji i zmieścić przy tym ponad 1200 gości z 70 krajów – największą publiczność zgromadzoną jednorazowo na premierze pojazdu tej marki. Do paryskiego Grand Palais przybyli bowiem politycy, wpływowi lobbyści, przedstawiciele zaprzyjaźnionych parterów biznesowych, pracownicy, dziennikarze oraz – najliczniej – klienci. Zapewne dziesiątki tysięcy zainteresowanych osób oglądało transmisję na żywo w internecie.

Z relacji naocznego świadka
Niemal wszyscy goście oczekiwali z pewnym napięciem, aby wreszcie zobaczyć ciężarówki, których ostateczny wygląd był od miesięcy tematem wielu spekulacji, a na dodatek marketingowcy Scanii w międzyczasie umiejętnie podgrzewali atmosferę, wypuszczając do mediów bardzo skąpe przecieki… W końcu godzina zero wybiła. Na scenę wjechały dwa ciągniki: S730 i R500.
Zobaczyć, to uwierzyć. Oczom naszym ukazały się bardzo nowoczesne ciężarówki, o bardzo atrakcyjnej stylistyce, które mogą wzbudzać uznanie nie tylko swym wyglądem, ale również ekonomiką paliwową, gdyż Scania nowej generacji powinna spalać o 5% paliwa mniej niż pojazd poprzedniej generacji – takie zapewnienie słyszeliśmy wielokrotnie podczas premierowej prezentacji.

Wnętrza nowych kabin zapewniają optymalną przestrzeń do prowadzenia i wypoczynku. Dzięki wszechstronnym możliwościom regulacji fotela wszyscy kierowcy o wzroście od 150 do 200 cm znajdą w niej idealną pozycję za kierownicą. Przesunięcie miejsca kierowcy do przodu i w lewo pozwoliło na zwiększenie widoczności. Ponadto słupki A zostały tak zaprojektowane, aby kierowca miał dobrą kontrolę nad tym, co dzieje się w newralgicznym obszarze naroży kabiny. Dla poprawy widoczności nieznacznie obniżono także tablicę rozdzielczą (fot. Scania)
Wnętrza nowych kabin zapewniają optymalną przestrzeń do prowadzenia i wypoczynku. Dzięki wszechstronnym możliwościom regulacji fotela wszyscy kierowcy o wzroście od 150 do 200 cm znajdą w niej idealną pozycję za kierownicą. Przesunięcie miejsca kierowcy do przodu i w lewo pozwoliło na zwiększenie widoczności. Ponadto słupki A zostały tak zaprojektowane, aby kierowca miał dobrą kontrolę nad tym, co dzieje się w newralgicznym obszarze naroży kabiny. Dla poprawy widoczności nieznacznie obniżono także tablicę rozdzielczą (fot. Scania)