Układy jezdne ciężarówek dystrybucyjnych

Współcześnie pneumatyczne zawieszenie ciężarówek dystrybucyjnych sterowane jest elektronicznie (fot. Volvo)

Za samochody dystrybucyjne uznaje się pojazdy ciężarowe o dopuszczalnej masie całkowitej do ok. 25 t. Oznacza to, że mamy do czynienia z grupą pojazdów o bardzo zróżnicowanych konstrukcjach i właściwościach – dotyczy to także ich układów jezdnych.

Ciężarówki dystrybucyjne najczęściej wykorzystywane są w ruchu miejskim i lokalnym, zwykle przejeżdżają stosunkowo krótkie dystanse, jednak pracują wiele godzin i często na drogach o zróżnicowanej jakości nawierzchni. Z tego powodu ich układy jezdne muszą charakteryzować się ponadstandardową wytrzymałością, odpornością na złe drogi i trwałością, ale również uniwersalnością.
W nieodległej jeszcze przeszłości niewielkie ciężarówki dystrybucyjne miały proste zawieszenia oparte na wzdłużnych resorach piórowych. Zaletą takiego rozwiązania jest trwałość i niezawodność, natomiast wadą niski komfort jazdy. W ostatnich latach komfort oraz właściwości jezdne stały się priorytetem nie tylko w autokarach i ciężarówkach dalekobieżnych, ale również w niewielkich samochodach wykorzystywanych w lokalnej dystrybucji.

Ramowa konstrukcja podwozia zapewnia trwałość i wytrzymałość (fot. MAN)
Ramowa konstrukcja podwozia zapewnia trwałość i wytrzymałość (fot. MAN)

Osie
Standardem w ciężarówkach dystrybucyjnych są dwie osie, przy czym tylna wyposażona jest w koła bliźniacze. Napęd przenoszony jest najczęściej poprzez wał pędny na koła tylne, zamontowane do sztywnej osi z przekładnią główną (tzw. tylnego mostu napędowego). Oś tylna mocowana jest do ramy za pomocą wzdłużnie umieszczonych resorów piórowych (zwykle wielopiórowych) bądź wahaczy wzdłużnych i miechów pneumatycznych. Ze względu na uzyskanie korzystnego rozkładu nacisków na osie producenci stosują różne (zależnie od przeznaczenia pojazdu) rozstawy osi.
W niektórych pojazdach decydują się na wprowadzenie trzeciej osi. Jeśli znajduje się ona za osią napędową (a tak jest w większości przypadków), to jest to oś wleczona, najczęściej skrętna, z możliwością unoszenia podczas jazdy bez ładunku. Zastosowanie trzeciej osi pozwala na zmniejszenie promienia skrętu pojazdu oraz redukcję zużycia opon. Sporadycznie w niektórych samochodach dostawczych stosowany jest również napęd na koła przednie. W dystrybucji w trudnym terenie przydaje się napęd na 4 koła. Pojazdy dystrybucyjne z tym rozwiązaniem najczęściej budowane są w oparciu o duże dostawczaki, a ich cechą charakterystyczną jest zastosowanie pojedynczych kół na tylnej osi oraz znacznie zwiększonego w stosunku do standardu prześwitu.