Opony drogowo-terenowe Bridgestone

fot. Bridgestone

Aby właściwie dobrać ogumienie do konkretnych zadań, właściciele flot samochodów ciężarowych powinni zadać sobie pytania, jak często ich pojazdy są eksploatowane poza utwardzonymi drogami oraz czy przewożą ciężkie ładunki. Dopiero na podstawie przewidywanych warunków eksploatacji pojazdu możliwy jest właściwy dobór ogumienia.

Najczęstszy sposób korzystania z budowlanych pojazdów ciężarowych to transport materiałów na miejsce budowy oraz transport materiałów sypkich w terenie nieutwardzonym. Jeśli procent eksploatacji przypadający na powierzchnie nieutwardzane wynosi poniżej 20, to najlepszą wydajność flocie zapewni najnowsza linia opon drogowo-terenowych Bridgestone (M-Steer 001, M-Drive 001, M-Trailer 001).
Cechą wyróżniającą tę linię jest długi czas eksploatacji i niski koszt ogumienia w przeliczeniu na kilometr (przebiegi wyższe o 20% w porównaniu z poprzednio stosowanymi oponami). Dzięki szerszemu bieżnikowi opony te ulegają wolniejszemu zużyciu. Linia charakteryzuje się dużą wytrzymałością, która oznacza dłuższą żywotność opon, mniej przypadkowych uszkodzeń i rzadsze przestoje. W tej linii opon zastosowano nowy wzór bieżnika, zwiększający jego trwałość. Bardzo dobre parametry oraz technologia bieżnikowania Bandag przyczyniają się do redukcji kosztów użytkowania serii. Opony są przeznaczone do eksploatacji w warunkach normalnych oraz w trudnych warunkach zimowych. Mają oznaczenia M+S oraz symbol alpejski identyfikujący opony śniegowe zgodnie z regulacją R117.02 EKG ONZ.
Ekonomicznym wariantem ogumienia do zastosowania na drogach utwardzonych jest linia opon drogowo-terenowych Firestone (FS833, FD833, FT833). W oponach tej serii zastosowano zaawansowane rozwiązania, takie jak wbudowane „łączniki”, zwiększające sztywność bloków bieżnika i minimalizujące zjawisko ich nierównomiernego zużywania się (ząbkowanie). Dlatego charakteryzują się one dłuższą żywotnością i mniejszym hałasem toczenia. Dodatkowo zmniejszona została waga opony, co przekłada się na niższe zużycie paliwa i zwiększenie ładowności pojazdu.
Jeśli natomiast eksploatacja na nawierzchniach nieutwardzanych wynosi powyżej 20%, wtedy rekomendowane jest użytkowanie opon o zwiększonej wytrzymałości i nośności z oznaczeniem Bridgestone EVO (M840 EVO L355 EVO M748 i M748 EVO), które spełnią swoje zadania w środowisku kopalnianym bądź w kamieniołomach.

Wartość dodana
W odpowiedzi na potrzeby świadomych oszczędności menedżerów flot ciężarowych powstał program Total Tyre Care, który obejmuje pakiet kompleksowych działań gospodarowania oponami, pozwalających na wydłużenie cyklu ich eksploatacji. Jego składnikami są: usługa Total Tyre Life – zmniejszająca koszt eksploatacji opony w przeliczeniu na kilometr w całym okresie jej użytkowania, pakiet Total Tyre Services, stanowiący serwis i wsparcie 24 godziny na dobę w całej Europie, który obejmuje monitorowanie procesu eksploatacji opony od kontroli po profesjonalne doradztwo techniczne oraz maksymalizacje ich całkowitej żywotności, a także Total Tyre Systems, umożliwiający szczegółowy przegląd stanu opon za pośrednictwem łatwej w obsłudze aplikacji elektronicznej.

Bieżniki Bandag
Model M840 (E) to opona na wszystkie osie do użytku w warunkach drogowo-terenowych, która charakteryzuje się wyjątkową odpornością na przecięcia i wyszczypania. Aby zapewnić długą żywotność opony, zastosowano w niej szerokie i głębokie rowki bieżnika. Opona jest wyposażona w platformę Bandag EC oraz ma wzór bieżnika Bridgestone. Ma też oznaczenie M+S i tym samym nadaje się do użytkowania w trudnych warunkach na błocie lub świeżym śniegu. Opona charakteryzuje się także doskonałą trakcją oraz ma systemy samooczyszczania się i usuwania kamieni. Model jest dostępny w rozmiarach: 12 R22,5, 13 R22,5, 295/80 R22,5 oraz 315/80 R22,5.