RIO: otwarta internetowa platforma dedykowana branży transportowej

fot. K.Biskupska

Po raz pierwszy wszyscy uczestnicy łańcucha dostaw – nadawca, spedycja, przedsiębiorstwo transportowe, firma załadowcza, dysponent, kierowca i odbiorca – zostaną powiązani w ramach jednolitego systemu informatycznego i aplikacji wyposażonej w funkcję prognozowania. Dzięki inteligentnym algorytmom system RIO łączy i analizuje najróżniejsze źródła danych.

Łącząc informacje o ciągniku, przyczepie, zabudowie, kierowcy i zleceniu oraz nakładając na nie dane zewnętrzne dotyczące np. natężenia ruchu, warunków atmosferycznych i nawigacyjne. System RIO dostarcza swoim użytkownikom konkretne rekomendacje w czasie rzeczywistym. Rozwiązanie to pozwala na wyraźną poprawę procesów transportowych i przeładunkowych, przyczyniając się do znacznego zwiększenia efektywności i przejrzystości całego ekosystemu transportowego.

Platforma dla globalnego łańcucha dostaw

Dotychczas nie zawsze możliwe było przejrzyste wykorzystywanie danych dostępnych w branży transportowej, głównie ze względu na duże zróżnicowanie stosowanych przez poszczególne podmioty systemów zarządzania załadunkiem, pojazdami itp. System RIO po raz pierwszy tworzy w tym zakresie wspólną platformę i może być stosowany niezależnie od marki pojazdu i użytkowanego systemu telematycznego. W ten sposób klienci flotowi posiadający mieszany park pojazdów mogą teraz korzystać z serwisów cyfrowych w ramach jednego spójnego rozwiązania. Instalacja nowej platformy jest we wszystkich typach pojazdów bardzo prosta. Istniejące systemy stosowane jako rozwiązania jednostkowe, np. odpowiedzialne za zarządzanie danymi pojazdów, przeglądami, magazynem części zamiennych lub dyspozycją kierowców zostaną umieszczone na wspólnej platformie.

Andreas Renschler, CEO w Volkswagen Truck & Bus, stwierdził: System RIO całkowicie zrewolucjonizuje świat transportu. Przede wszystkim pozwoli na ewidencjonowanie, zarządzanie i zintegrowane wykorzystywanie w ramach jednolitej platformy wszystkich danych i informacji dostępnych w systemie transportowym. Jest to dobra wiadomość dla naszych klientów, gdyż nowy system zwiększy opłacalność ich działalności. Skorzysta na nim także środowisko naturalne dzięki zmniejszeniu ilości pustych przejazdów. Nowy system RIO będzie dostępny już za kilka miesięcy. Przyszłość transportu to nie odległy rok 2025, lecz tu i teraz.

System RIO powstał z inicjatywy MAN. Za jego rozwój odpowiada dział MAN Digital Solutions. Celem systemu jest poprawa efektywności działalności klientów. Powstaje tutaj platforma, dzięki której każdy indywidualny użytkownik odniesie konkretne korzyści, niezależnie od posiadanego parku pojazdów, rodzaju pojazdu wykorzystanego do realizacji zlecenia i jego zabudowy oraz zastosowanego oprogramowania logistycznego – przekonuje Joachim Drees, prezes zarządu MAN Truck & Bus AG i członek zarządu Volkswagen Truck & Bus GmbH, i dodaje: Logistyka 4.0 może się powieść tylko wówczas, gdy uda się pokonać sztuczne przeszkody i wyspy danych. Dlatego z całych sił wspieramy tworzenie systemu RIO.

Od wiosny 2017 nowe pojazdy ciężarowe MAN będą seryjnie wyposażone w system RIO, ponadto każdy klient firmy Scania na życzenie może się połączyć z tą platformą. Przy pomocy specjalnej skrzynki można podłączyć do sieci także każdy dowolny pojazd wyposażony w interfejs FMS. System RIO jest automatycznie i bez problemu aktualizowany w tzw. chmurze. Aktualizacje dokonywane są nawet 40 razy w ciągu roku.

Prosta digitalizacja – system RIO będzie drogowskazem w dżungli danych

RIO jest interesującym rozwiązaniem nie tylko dla operatorów dużych flot. Również dla małych i średnich przedsiębiorstw transportowych RIO oferuje optymalne możliwości skorzystania z zalet cyfryzacji bez konieczności posiadania szczególnej wiedzy informatycznej lub uciekania się do pomocy ekspertów. RIO, analogicznie jak systemy operacyjne smartfonów, pozwala na stosowanie różnych aplikacji, które zapewniają intuicyjną obsługę i działają na każdej popularnej przeglądarce internetowej. Dostępne będą zarówno specjalistyczne serwisy, np. MAN lub Scania, jak i aplikacje przeznaczone dla pojazdów różnych producentów oraz aplikacje firm trzecich. Istotną cechą platformy RIO jest jednolity interfejs użytkownika dla wszystkich funkcji. Jej twórcom zależało nie tylko na zapewnieniu łatwej identyfikacji ale przede wszystkim na udostępnieniu różnym uczestnikom ekosystemu intuicyjnego interfejsu, dzięki któremu nowa platforma spotka się z szerokim zainteresowaniem użytkowników.

Markus Lipinsky, kierujący w MAN działem Digital Solutions i odpowiedzialny za RIO wyjaśnia: Prace nad systemem RIO nie mają na celu wprowadzenia na rynek kolejnego systemu telematycznego. System ten został świadomie zaprojektowany jako otwarta platforma łącząca pojedyncze rozwiązania wyspowe. Jestem przekonany, że żadna firma technologiczna nie jest w stanie samodzielnie sprostać wszystkim wymaganiom bardzo rozbudowanej i kompleksowej branży logistycznej. Dlatego staramy się nawiązać kontakt z jak największą liczbą partnerów, którym przyświeca ten sam cel – optymalizacja ogólnoświatowego łańcucha transportowego pozwalająca na redukcję kosztów i emisji spalin.

Inicjatorami systemu RIO są między innymi Continental, Schmitz-Cargobull, Krone, Meiller i Tom Tom. W tworzeniu konkretnych rozwiązań od początku uczestniczą Microlise, Telogis i Idem, a partnerami w zakresie oprogramowania zostały firmy BNS i LIS. RIO współpracuje także z systemami start-up Synfioo, ParkHere i Loadfox.

Przykłady przyszłych aplikacji

Driver‘s Connectivity – dzięki aplikacji na smartfonie kierowca otrzymuje istotne wskazówki, np. informacje o nowych zleceniach. Przy pomocy jednego kliknięcia uruchamiana jest bezpośrednio nawigacja do klienta.

Truck Share jest funkcją pozwalającą na spełnienie wymagań w zakresie shared economy. Dzięki niej pojazdy mogą być przekazywane za pośrednictwem cyfrowego kodu dostępu. Od razu w smartfonie.

Loadfox jest aplikacją umożliwiającą inteligentne zarządzanie zleceniami w zakresie ładunków częściowych. Dodatkowe ładunki na trasie przydzielane są tylko pojazdom z niepełnym ładunkiem, co pozwala na lepsze wykorzystanie potencjału transportowego. W ten sposób przyczyniamy się do obniżenia natężenia ruchu, wzrostu efektywności transportu i redukcji zanieczyszczenia środowiska.

Powyższe i wiele innych funkcji systemu RIO zostały zademonstrowane na targach pojazdów użytkowych IAA w Hanowerze. Od początku zapewniony będzie bardzo zróżnicowany zakres funkcjonalności aplikacji – poczynając od truck-sharingu do coachingu kierowcy, od optymalnego wykorzystania pojazdu do systemu komunikacji dla kierowców ciężarówek, od możliwości pobierania DTCO do geo-fencingu. Szczegółowe informacje dostępne są na stronie www.my-RIO.de.

MAN prezentuje nową markę RIO na targach IAA na swoim stoisku w sektorze innowacji na przykładzie pojazdu Connectivity Truck. Jest nim ciągnik siodłowy TGX 18.580 z silnikiem MAN D38. Informacje dotyczące nowej marki przedstawione są na naczepie na holograficznej powierzchni projekcyjnej. Na pojeździe Connectivity Truck MAN prezentuje także prototyp innowacyjnego systemu wykorzystującego kamery zamiast lusterek. Jest to zwiastun planowanych przez MAN nowych rozwiązań dla pojazdów ciężarowych.