Słowo klucz: uptime

Niezależni kontra autoryzowani
Dystrybucja oryginalnych części zamiennych – należących do tzw. kategorii O – odbywa się przede wszystkim za pośrednictwem autoryzowanych dealerów danej marki. Wszyscy dealerzy w Polsce otrzymują oryginalne części zamienne danej marki z krajowego lub regionalnego magazynu, często w ramach dostaw nocnych. Większość importerów ma magazyn centralny w Polsce, w rejonie wygodnego węzła komunikacyjnego. Niektóre marki zaopatrują polskich dealerów z magazynów położonych poza krajem. Dostawa oryginalnych części zamiennych kategorii z magazynu centralnego nie przekracza zwykle 1–3 dni, przy czym w niektórych markach dostawy realizowane są w odrębnych trybach – w ramach dostaw ekspresowych (1 dzień) i w ramach trybu zwykłego (1–3 dni). Jeśli danego asortymentu części nie ma w magazynie centralnym zaopatrującym dealerów, wtedy konieczne jest ściągnięcie towaru z centralnego magazynu danej marki w Europie i czas dostawy wydłuża się, na ogół nie przekracza jednak 10 dni.
Równolegle w kraju działają liczni niezależni dystrybutorzy części i akcesoriów samochodowych. W 2014 r. mieli oni ponad 1000 punktów hurtowej sprzedaży części. Przychody niezależnych dystrybutorów części i akcesoriów samochodowych przekroczyły w 2013 r. wartość 10 mld PLN, z czego 80% przypadło na segment samochodów osobowych, a 20% na segment samochodów ciężarowych. Eksport części i akcesoriów samochodowych stanowił ponad 16% ogólnych przychodów w segmencie samochodów osobowych i ponad 7% w segmencie samochodów ciężarowych [2].
Do największych niezależnych dystrybutorów części zamiennych w naszym kraju należą (według wysokości rocznych przychodów w 2013 r.) [2]:
• Inter Cars SA,
• Groupauto Polska sp. z o.o.,
• Moto-Profil sp. z o.o.,
• Autodistribution Polska sp. z o.o.,
• Przedsiębiorstwo wielobranżowe AUTOS sp. z o.o.

Producenci OEM zaopatrują swoich importerów i sieci serwisowe w oryginalne części zamienne, bazą jest zazwyczaj centralny magazyn części – na zdjęciu niewielki fragment magazynu centralnego Volkswagena w Kassel (fot. Volkswagen)
Producenci OEM zaopatrują swoich importerów i sieci serwisowe w oryginalne części zamienne, bazą jest zazwyczaj centralny magazyn części – na zdjęciu niewielki fragment magazynu centralnego Volkswagena w Kassel (fot. Volkswagen)

Dystrybucja alternatywnych części zamiennych jest realizowana przez niezależnych dystrybutorów wielokanałowo. Do finalnego klienta (właściciela pojazdu) części alternatywne mogą trafiać bezpośrednio od dystrybutora (5%), za pośrednictwem sklepu (12%) lub za pośrednictwem warsztatu (83%). Dostawy do warsztatów i sklepów realizowane są transportem dostawcy lub za pośrednictwem firmy kurierskiej.
Dystrybutorzy części przeznaczają duże środki na rozbudowę własnych sieci informatycznych i oprogramowania specjalistycznego, które ma zagwarantować natychmiastowy dostęp do pełnej informacji o poszukiwanej części, np. o aktualne stany magazynowe we wszystkich filiach i magazynach w kraju, cenie produktu, dostępnych odpowiednikach innych producentów, parametrach technicznych i innych czy wreszcie przedstawić fotografie danej części zamiennej.
Korzystając z oprogramowania, szybko można poszukiwaną część zamienną zidentyfikować na podstawie:
• marki, modelu i rocznika pojazdu z uwzględnieniem odpowiedniego silnika i typu nadwozia,
• numeru VIN samochodu,
• numeru oryginalnej części producenta pojazdu,
• numeru producenta danej części,
• innych właściwości części (np. wymiary łożyska).

Nowoczesne kanały dystrybucji części alternatywnych to rozwiązania wykorzystujące internet do kontaktowania się kupującego z dostawcą części lub odwrotnie. W rozwiązaniach typu B2B występujących pomiędzy firmami (np. dystrybutor i warsztat naprawczy) kontakt obejmuje przygotowanie oferty, przygotowanie zamówienia, potwierdzenie zamówienia, płatność, realizację transakcji, wystawianie niezbędnych dokumentów. Rozwiązanie to jest bardzo rozpowszechnione, gdyż praktycznie oferuje go każdy poważny dystrybutor zamiennych części alternatywnych.
Z kolei w rozwiązaniach typu B2C (ang. Business to Customer) oferowane są usługi klientom indywidualnym. Przykładami takiego systemu mogą być sklepy internetowe, portale informacyjne czy portale aukcyjne. Najczęściej systemy tego typu działają na podstawie baz danych, które są zainstalowane na serwerze dostępnym poprzez Internet przez całą dobę. Klienci korzystający z systemu uzyskują do niego dostęp z własnych komputerów osobistych. Rozwiązanie to często jest wykorzystywane np. przy zakupie opon.

Wszystko z myślą o kliencie
Z pewnością zaangażowanie producentów OEM w zwiększenie eksploatacyjnej dostępności pojazdów i tym samym obniżanie kosztów własności i użytkowania flot jest działaniem we właściwym kierunku. Jest to także w pewnym sensie wyzwanie rzucone niezależnym serwisom, które powinny również zintensyfikować swoje działania, aby nadal utrzymać swoją konkurencyjność na rynku. Zwycięzcami w walce o przechwycenie prac obsługowo-naprawczych we flotach będą te firmy, które najlepiej wykorzystają moc technologii i umiejętnie połączą ją z siłą swoich ludzi, aby szybko naprawić ciężarówki – od razu skutecznie i za rozsądną cenę. Gdy tak się stanie, zwycięzcami będą oczywiście ich klienci – właściciele pojazdów.

Bibliografia:
[1] Cyplik P., Zastosowanie klasycznych metod zarządzania zapasami do optymalizacji zapasów magazynowych – case study, LogForum, Vol 3, Issue 1, No 4, 2005.
[2] Analiza polskiego rynku części zamiennych do napraw samochodów, Przemysłowy Instytut Motoryzacji, Centrum Rzeczoznawstwa Samochodowego i Szkoleń, Opracowanie 1/2015.

Autor: Dariusz Piernikarski