Słowo klucz: uptime

Producenci wykorzystują najnowsze technologie, aby zwiększyć szybkość i skuteczność podejmowania decyzji w zakresie obsług i napraw – zdalne narzędzia diagnostyczne działają w połączeniu z systemami zarządzania procesami serwisowymi (fot. Mercedes-Benz)
Producenci wykorzystują najnowsze technologie, aby zwiększyć szybkość i skuteczność podejmowania decyzji w zakresie obsług i napraw – zdalne narzędzia diagnostyczne działają w połączeniu z systemami zarządzania procesami serwisowymi (fot. Mercedes-Benz)

Outsourcing serwisowy
Badania rynku wskazują na wyraźnie zarysowujący się trend: coraz więcej flot chce zlecać na zewnątrz obsługę swoich pojazdów. Często czynnikiem hamującym ten proces jest brak odpowiednio dobrych dostawców usług serwisowych. Jakość i czas naprawy to dwa główne kryteria brane pod uwagę.
Oczywiście technologia może przyspieszyć proces naprawy, chociażby przez udostępnienie precyzyjnych informacji na temat lokalizacji i przyczyn wystąpienia usterki w pojeździe oraz przez wskazanie najlepszego (niekoniecznie najbliższego) miejsca, gdzie może zostać usunięta. Wskazany serwis będzie mieć na stanie niezbędne części zamienne, wolne moce przerobowe i mechaników o odpowiednim poziomie wyszkolenia. Mobilne technologie przyspieszą również sam proces zgłoszenia naprawy do serwisu i jej ewidencjonowania.

Działanie priorytetowe: dystrybucja części
Wszyscy producenci aktywni na rynku pojazdów użytkowych – samochodów, naczep czy zabudów i wyposażenia – podejmują intensywne działania mające na celu wzmocnienie ich sieci dystrybucji części: usprawniane są logistyczne łańcuchy dostaw, pojawiają się nowe centra dystrybucji, optymalizowany jest przepływ informacji związanych z realizacją zamówień. W tym wieloaspektowym planie poprawiającym dostępność części i pozwalającym na spełnienie oczekiwań klienta w zakresie dostępności jego pojazdów kluczowym elementem wydaje się właściwa gęstość i lokalizacja punktów dystrybucji części (magazynów) i zaopatrzenie magazynów części istniejących w poszczególnych punktach serwisowych.
Oczywiście nie tylko producenci OEM są tymi, którzy mają świadomość tego, że części zamienne powinny znajdować się jak najbliżej klienta – floty czy warsztatu. Także niezależni dystrybutorzy zwiększają gęstość swoich sieci, powiększają powierzchnie magazynowe, a monitorowanie poziomu zapasów w czasie rzeczywistym jest już obowiązkową praktyką dnia codziennego. Wszystko po to, by właściwe części – czyli te najbardziej potrzebne – były zawsze dostępne, a te, których nie ma na stanie lokalnego magazynu, były jak najszybciej osiągalne. W większości przypadków zamówione w magazynach części dostarczane są do warsztatów jeszcze tego samego dnia lub dnia następnego – oczekiwanie kilkudniowe należy już do rzadkości. Wszystko z korzyścią dla klienta.

Obecnie możliwość przeprowadzenia profesjonalnej komputerowej diagnostyki wszystkich podzespołów funkcjonalnych bezpośrednio przy pojeździe stanowi o konkurencyjności serwisu i jego mobilnych ekip pomocy technicznej (fot. D. Piernikarski)
Obecnie możliwość przeprowadzenia profesjonalnej komputerowej diagnostyki wszystkich podzespołów funkcjonalnych bezpośrednio przy pojeździe stanowi o konkurencyjności serwisu i jego mobilnych ekip pomocy technicznej (fot. D. Piernikarski)