Ciężkie zadanie. Eksploatacja podestów załadowczych

Równe i odpowiednio nośne podłoże ogranicza ryzyko uszkodzenia zarówno platformy, jak i mechanizmów podestu (fot. Bär Cargolift)

Zadaniem podestów załadowczych jest usprawnianie i ułatwianie operacji przeładunkowych. Aby tego typu urządzenia jak najdłużej bezpiecznie i bezawaryjnie służyły, należy przede wszystkim dobrać je z uwzględnieniem specyfiki ich przeznaczenia, a następnie prawidłowo eksploatować.

Najczęściej podesty załadunkowe instalowane są w samochodach wykorzystywanych w transporcie dystrybucyjnym. Specyfika tego rodzaju transportu sprawia, że sprzęt eksploatowany jest bardzo intensywnie, a ryzyko uszkodzenia podczas częstych operacji za- i wyładunkowych jest dość duże. Transport dystrybucyjny realizowany szczególnie w obszarach miejskich, gdzie często brakuje dostatecznej przestrzeni do manewrowania, to warunki sprzyjające powstawaniu uszkodzeń zarówno samego pojazdu, jak i podestu załadunkowego. Zdaniem przedstawicieli firm zajmujących się serwisowaniem takich urządzeń to właśnie wówczas dochodzi do wielu uszkodzeń zamontowanego z tyłu pojazdu podestu. Podczas manewrowania w ciasnych przestrzeniach, a zwłaszcza podczas operacji cofania, szczególnie narażone na uszkodzenia są elementy układu roboczego: siłowniki, przewody hydrauliczne, pompa hydrauliczna, ramiona i układ sterowania. Aby zminimalizować ryzyko uszkodzenia tych elementów, klienci coraz częściej decydują się na montaż kamery lub przynajmniej czujników cofania. Zdaniem serwisantów podestów koszt montażu urządzeń wspomagających bezpieczne cofanie zwraca się bardzo szybko. Po stronie oszczędności wynikającej z używania takich układów jest nie tylko ograniczenie wydatków związanych z wymianą uszkodzonych elementów, ale także koszt związany z wycofaniem pojazdu z eksploatacji na czas naprawy.

Podesty składane pod podłogą zabudowy są narażone na uszkodzenia np. podczas cofania i przejazdu przez wysokie krawężniki (fot. Anteo)
Podesty składane pod podłogą zabudowy są narażone na uszkodzenia np. podczas cofania i przejazdu przez wysokie krawężniki (fot. Anteo)