Połączony konwój Daimler Trucks

Podstawowe elementy sprzętowe tworzące system Highway Pilot Connect (fot. Daimler Trucks)

Daimler Trucks jako lider w rozwoju autonomicznych pojazdów użytkowych zaprosił dziennikarzy w marcu do Düsseldorfu na warsztaty poświęcone teraźniejszości i przyszłości połączonych pojazdów. W centrum wydarzenia znalazła się transmitowana na żywo jazda 3 samochodów Mercedes-Benz Actros w konwoju połączonym dzięki systemowi Highway Pilot Connect.

Rozwój technologii i oczekiwań użytkowników wskazuje na to, że nie wystarczy już optymalizacja poszczególnych przepływów w ramach łańcucha wartości. Niezbędne staje się usieciowienie w celu maksymalnego wykorzystania efektów synergii. W procesie tym samochód ciężarowy jest elementem internetu przedmiotów (internet of things), którego wartość wzrasta w rezultacie połączenia z innymi obiektami i urządzeniami. Poprzez komunikację V2V – pojazdu z pojazdem (Vehicle to Vehicle) oraz V2I – pojazdu z infrastrukturą (Vehicle to Infrastructure) można obniżać zatłoczenie ulic, zużycie paliwa i emisję spalin, a także ograniczyć liczbę wypadków drogowych. Firmy czerpią z kolei korzyści ze zoptymalizowanych procesów logistycznych, oszczędzają czas i mogą obniżyć koszty. Zdecydowanie spada obciążenie kierowców wykonujących wymagającą pracę.

Łączność, czyli komunikacja pomiędzy wszystkimi i wszystkim, to przyszłość logistyki, zwłaszcza w kontekście złożonego przepływu towarów w ramach ściśle powiązanej gospodarki, obejmującej różne wyspecjalizowane podmioty. Łączność daje platformę dla płynnej organizacji przepływu dóbr i surowców – by operacje transportowe były szybkie, ekologiczne, sprzyjały oszczędzaniu zasobów, a w ten sposób legitymowały się wysoką wydajnością. Ciężarówka, jako kręgosłup transportu towarów, odgrywa tu decydującą rolę.

Aktywacja funkcji jazdy autonomicznej w ramach systemu Highway Pilot oraz dodatkowo Highway Pilot Connect pozwala na to, że inne podobnie wyposażone pojazdy mogą dołączyć w celu uformowania kolumny; z kolei aby dołączyć do kolumny, kierowca musi jedynie nacisnąć przycisk aktywujący system Highway Pilot i przełączyć się na zautomatyzowany tryb jazdy
Aktywacja funkcji jazdy autonomicznej w ramach systemu Highway Pilot oraz dodatkowo Highway Pilot Connect pozwala na to, że inne podobnie wyposażone pojazdy mogą dołączyć w celu uformowania kolumny; z kolei aby dołączyć do kolumny, kierowca musi jedynie nacisnąć przycisk aktywujący system Highway Pilot i przełączyć się na zautomatyzowany tryb jazdy (fot. Daimler Trucks)

Highway Pilot wchodzi do akcji

Highway Pilot to system zautomatyzowanego prowadzenia w ciężarówkach Daimler, wprowadzony w praktyce na pokładzie Mercedesa Actrosa i Freightlinera Inspiration w 2014 r. System ten udowadnia, że jazda autonomiczna jest w zasadzie możliwa bez łączności w formie komunikacji V2V. Highway Pilot jest jednak w ścisłym kontakcie z otoczeniem dzięki systemowi radarów i kamer. Highway Pilot łączy funkcje znanych już systemów, takich jak aktywny tempomat i asystent pasa ruchu, a dodatkowo ingeruje w działanie układu kierowniczego, sterując kierunkiem jazdy – poprzecznym i wzdłużnym. Korzystając z syntezy danych uzyskanych z czujników, komputery pokładowe analizują dane i odpowiednio dostosowują pozycję samochodu na drodze oraz jego prędkość jazdy, niezależnie od innych pojazdów.

Funkcjonalność systemu Highway Pilot jest na razie ograniczona do jazdy po autostradzie, która zapewnia przewidywane warunki, odpowiednie dla jazdy autonomicznej. W późniejszym stadium jazda autonomiczna ma być również możliwa z dala od tras szybkiego ruchu, na drogach jednopasmowych i ze skrzyżowaniami. Łączność sprawia, że pojazdy autonomiczne wyposażone w Highway Pilot mogą się wzajemnie informować o celu i kierunku podróży, swojej prędkości, pozycji na drodze oraz o zmianach szybkości i kierunku jazdy. W rezultacie ich zachowanie jest obliczalne i pozwala w bezpieczny sposób koordynować dystans pomiędzy poszczególnymi ciężarówkami, nawet przy dużych prędkościach.

Na 8-calowym wyświetlaczu w kabinie kierowca na bieżąco obserwuje wszystkie parametry związane z jazdą konwoju połączonego – w każdej chwili można przełączyć się na obraz transmitowany z kamery ciągnika jadącego na czele
Na 8-calowym wyświetlaczu w kabinie kierowca na bieżąco obserwuje wszystkie parametry związane z jazdą konwoju połączonego – w każdej chwili można przełączyć się na obraz transmitowany z kamery ciągnika jadącego na czele (fot. Daimler Trucks)

Dalszy stopień rozwoju autonomicznego Actrosa to system Highway Pilot Connect. W tym przypadku łączność odgrywa kluczową rolę. Highway Pilot Connect może łączyć w kolumnę maksymalnie do 10 zestawów ciągnik z naczepą. Ponieważ każdy z nich jest wyposażony w system Highway Pilot, kolumna składa się z autonomicznych ciężarówek, które tymczasowo tworzą jedną grupę w celach praktycznych – pokonania określonego dystansu w jak najbardziej efektywny sposób. W dowolnej chwili poszczególne ciężarówki mogą opuścić kolumnę, a inne mogą do niej dołączyć. Zachowany jest przy tym wysoki stopień elastyczności: ciężarówki mogą na przykład opuszczać pas ruchu, po którym porusza się kolumna, a później na niego wracać.