KH-kipper na baumie

Stoisko firmy KH-kipper na targach bauma (fot. KH-kipper)

Na tegorocznych targach bauma KH-kipper zaprezentował nowe modele zabudów do lekkiego i ciężkiego transportu budowlanego oraz zabudowy kopalniane. Zwiedzający mogli obejrzeć pojazdy na stoisku KH-kipper oraz innych firm, takich jak Ginaf Nederland oraz MAN Truck & Bus.

Produktów KH-kipper, takich jak zabudowy trójstronne zarówno do lekkiego, jak i ciężkiego transportu budowlanego, nie mogło zabraknąć na monachijskich targach – modele te (w wersji 2- i 3-osiowej) cieszą się bowiem w Niemczech największą popularnością.

Zabudowy KH-kipper do transportu budowlanego wyposażone w burtę hydrauliczną i oznaczone symbolem W3H zostały zaprezentowane na podwoziach MAN HydroDrive 6×6 oraz Scania 6×4. Dzięki nowej konstrukcji produkty te – w porównaniu z poprzednimi modelami – zyskały na ładowności (dzięki optymalizacji materiałów). Zabudowy W3H wyposażone są też w nowy system plandekowy KH-kipper, który umożliwia rozłożenie plandeki bez konieczności wspinania się na zabudowę. Obecnie podłoga zabudów budowlanych do transportu ciężkiego wykonana jest w standardzie wyłącznie ze stali trudnościeralnej Hardox 450. W coraz większej gamie produktów stosowana jest również stal SSAB Strenx.

Kolejnym eksponatem na targowym stoisku była zabudowa trójstronna W3F na podwoziu Volvo 4×2, przeznaczona do transportu lekkiego, która w procesie modernizacji uzyskała przede wszystkim większą ładowność głównie dzięki zastosowaniu cieńszych stali. Podłogę zabudowy wykonano z wysokojakościowej stali Strenx. Nowe wspomaganie sprężynowe uchylania burt, liczne uchwyty na podłodze, mocowania pasów transportowych pod podłogą czy nowy model drabinki z podestem zapewniają bezpieczny i wygodny transport. Zabudowę wyróżnia również wysoka szczelność skrzyni oraz nowy design. Zabudowa trójstronna W3F to produkt przeznaczony nie tylko dla budownictwa. Specjalny proces malowania oraz możliwość wyposażenia skrzyni w dodatkowe opcje pozwalają na wykorzystanie jej również w branży komunalnej.

Z kolei W1C to udoskonalona wersja klasycznych „prostokątnych” zabudów zamontowana na podwoziu typowo terenowym. Skrzynia dzięki wykorzystaniu wysokowytrzymałych stali i nowej zoptymalizowanej konstrukcji obniża wagę zabudowy, ale jednocześnie zwiększa jej ładowność. Podwójna podłoga wyposażona została w system podgrzewania spalinami, co zapobiega zamarzaniu ładunku w niskich temperaturach.

Kopalniana zabudowa W1U Heavy Duty zamontowana na podwoziu Ginaf HD 5395 TS 10×6
Kopalniana zabudowa W1U Heavy Duty zamontowana na podwoziu Ginaf HD 5395 TS 10×6 (fot. KH-kipper)

Wywrotki kopalniane zamiast wozideł

Na targach KH-kipper zaprezentował również ciekawe zabudowy kopalniane. Jak podaje producent, największą zaletą wywrotek kopalnianych na podwoziach samochodów ciężarowych są znacznie niższe koszty zakupu, serwisu i oszczędność paliwa. Po odpowiednim przygotowaniu drogi transportowej takie pojazdy mogą również bez problemu zastąpić tradycyjne wozidła.

Pokazany na targowym stoisku model W1M na podwoziu MAN 6×6 to zabudowa specjalnego przeznaczenia – do pracy w najtrudniejszych warunkach eksploatacyjnych panujących w kopalniach. Brak bocznego użebrowania korzystnie wpływa na obniżenie wagi skrzyni, a co za tym idzie na zwiększenie jej ładowności. Dzięki wykorzystaniu sprężystych właściwości nowoczesnych stali energia kinetyczna uderzenia, nawet przy załadunku kamieni o dużej frakcji, jest rozpraszana. Skrzynia zabudowy ma podłogę podniesioną w części tylnej oraz duży dach chroniący kabinę przed kamieniami. Stosowany w zabudowach tylnozsypowych KH-kipper siłownik hydrauliczny nowej generacji Hyva Alpha zapewnia krótszy o około 20% czas podnoszenia i opuszczania skrzyni. Lżejszy, a zarazem mocniejszy system hydrauliczny wpływa także na zwiększenie ładowności wywrotki.

Natomiast kopalniana zabudowa W1U Heavy Duty prezentowana na stoisku Ginaf Nederland została zamontowana na największym w całej gamie Ginafa modelu HD 5395 TS 10×6. Dzięki specjalnej konstrukcji skrzynia zabudowy charakteryzuje się dużą objętością i jednocześnie wysoką ładownością. W czasie projektowania tego modelu duży nacisk położono na optymalizację czasu kiprowania – pojazd może rozładować 70 t ładunku w ciągu zaledwie 40 s. Uzyskanie tak dobrego wyniku zapewnia przeznaczony do takich zadań układ hydrauliczny oraz unikatowy kształt skrzyni w kształcie litery Ω (omega). Ten charakterystyczny kształt zapobiega przyleganiu ładunku o wysokiej lepkości (jak rudy niklu, boksytu czy glina) w trakcie wyładunku.

KH-kipper od zawsze kładzie duży nacisk na bezpieczeństwo użytkowania. Konstrukcja z nisko położonym środkiem ciężkości, podwójny system siłowników podpodłogowych i stabilizator nożycowy mają na celu uzyskanie maksymalnej stabilizacji wywrotki podczas rozładunku. Operacja podnoszenia skrzyni zintegrowana jest z systemami bezpieczeństwa. Za pomocą przycisku w kabinie uruchamia się przebiegająca samoczynnie cała procedura wywrotu. Nie bez znaczenia dla wytrzymałości zabudowy jest również konstrukcja tylnej burty z podwójnym zawiasem i automatycznym systemem otwierania za pomocą stalowych lin.

Zapewnia bezpieczeństwo

Nowym rozwiązaniem w zabudowach KH-kipper (w czasie baumy zaprezentowanym na jednej z wywrotek kopalnianych) jest system mierzenia przechyłu pojazdu, którego głównym zadaniem jest zwiększenie bezpieczeństwa pracy wywrotki. Podnoszenie skrzyni na zbyt pochyłym terenie grozi wywróceniem pojazdu, co jest m.in. szczególnie niebezpieczne, gdy pojazd pracuje w zaludnionych miejscach, np. przy budowie osiedli mieszkalnych w obszarze miast.

Elektroniczny system składa się z minikomputera, czujnika przechyłu pojazdu, czujników temperatury i ciśnienia oleju oraz kolorowego wyświetlacza umieszczonego w kabinie. Komunikacja między minikomputerem a wyświetlaczem odbywa się drogą radiową – nie ma więc konieczności stosowania okablowania, które w czasie pracy wywrotki mogłoby ulec uszkodzeniu. System pomiaru przechyłu na bieżąco informuje kierowcę o istotnych dla niego parametrach towarzyszących wyładunkowi (zarówno do tyłu, jak i w bok), czyli kącie nachylenia pojazdu oraz temperaturze i ciśnieniu oleju w układzie hydraulicznym (dane zapisywane są w pamięci urządzenia). Pomiar i wyświetlanie 3 parametrów odbywa się w sposób ciągły. Po przekroczeniu parametrów granicznych na wyświetlaczu automatycznie pojawia się ostrzeżenie w postaci migających na czerwono diod oraz odpowiednie komunikaty. Oprócz tego system, wskazując aktualne przechylenie pojazdu, przejmuje tym samym rolę przechyłomierza, który często jest niezbędny w jeździe off-roadowej.

Wyświetlacz systemu mierzenia przechyłu pojazdu montowany w zabudowach KH-kipper. Jego głównym zadaniem jest zwiększenie bezpieczeństwa pracy wywrotki
Wyświetlacz systemu mierzenia przechyłu pojazdu montowany w zabudowach KH-kipper. Jego głównym zadaniem jest zwiększenie bezpieczeństwa pracy wywrotki (fot. KH-kipper)

Podsumowanie

Stoisko KH-kipper na targach bauma odwiedziło kilkuset gości z całego świata. W ich gronie znaleźli się zarówno stali, jak i zupełnie nowi klienci. „Wszystkim gościom serdecznie dziękujemy za odwiedzenie stoiska oraz zainteresowanie naszymi produktami. Oceniamy targi bardzo pozytywnie – z tegorocznej edycji kolejny raz przyjeżdżamy z nowymi kontaktami pozyskanymi w ciągu tych 7 dni targowych – mówi Łukasz Karczewski, dyrektor handlowy KH-kipper. – Taka impreza to doskonała okazja do owocnych spotkań biznesowych, przedyskutowania ważnych spraw i obejrzenia produktów na żywo. To największe i najważniejsze na świecie targi budowlane dla każdego, kto liczy się w branży. Cieszymy się, że przyjeżdżają na nie osoby, które produktem są rzeczywiście zainteresowane” – dodaje.

Opracowała Renata Pawliszko