Transport specjalistyczny na baumie 2016

Samobieżny moduł transportowy Faymonville SPMC G SL dzięki silnikom hydrostatycznym rozwija siłę napędową na kołach rzędu 170 kN (fot. D. Piernikarski)

Gdzie jak nie na baumie – największych na świecie specjalistycznych targach maszyn budowlanych, maszyn do produkcji surowców budowlanych, maszyn górniczych, pojazdów specjalnych oraz sprzętu stosowanego w budownictwie powinni pojawiać się producenci specjalistycznych pojazdów do transportu dużych i ciężkich ładunków?

Proponujemy telegraficzny przegląd najważniejszych nowości z branży środków transportu wykorzystywanych w ciężkim transporcie specjalistycznym. W kolejności alfabetycznej zaprezentujemy najważniejszych producentów: Broshuis, Doll Fahrzeugbau, Faymonville, Goldhofer, Nooteboom Trailers oraz Grupę TII, którą tworzą firmy Scheuerle, Nicolas oraz Kamag. O większości rozwiązań będziemy jeszcze pisali szczegółowo w kolejnych wydaniach „Samochodów Specjalnych”.

Naczepa Broshuis SL2 ma 34 t ładowności
Naczepa Broshuis SL2 ma 34 t ładowności (fot. D. Piernikarski)

Broshuis

Sztandarowym produktem holenderskiej firmy Broshuis są obecnie różne wersje naczep niskopodwoziowych z rodziny SL, w tym także 100-tonowe SL-100. Pojazdy te mogą mieć od 2 do 10 osi, opcje wyposażenia obejmują m.in. wnęki na koła ładowarek, ramy załadowcze czy zagłębienie na łyżkę koparki. W sumie klienci odebrali już naczepy SL liczące łącznie ponad 1500 linii osiowych.

Doll pokazał dwie niskopodwoziowe naczepy wyposażone w wózek z osiami skrętnymi systemu panther, na stałe połączony z łabędzią szyją
Doll pokazał dwie niskopodwoziowe naczepy wyposażone w wózek z osiami skrętnymi systemu panther, na stałe połączony z łabędzią szyją (fot. D. Piernikarski)

Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom użytkowników chcących dysponować naczepami o jak największym skoku zawieszenia i możliwościami jazdy z pokładem na dowolnej wysokości, Broshuis na baumie pokazał innowacyjną naczepę SL2 o największym prześwicie w porównaniu z pojazdami konkurencji. Skok zawieszenia w naczepie SL2 to w dalszym ciągu 360 mm, SL2 góruje jednak nad naczepami niskopodwoziowymi z zawieszeniem wahadłowym pod względem dostępnego prześwitu. Belki osi naczepy SL2 mają mniejszą wysokość, dzięki czemu prześwit przy maksymalnie podniesionym pokładzie wynosi aż 720 mm.

Broshuis pokazał również 5-osiową naczepę niskopodwoziową o ładowności przekraczającej 70 t, wyposażoną w zawieszenie niezależne i osie skrętne. Nowa koncepcja łączy dwie istotne korzyści: optymalne właściwości manewrowe i optymalną ładowność, uzyskane dzięki zastosowaniu wymuszonego sterowania skrętem niezależnie zawieszonych osi o nośności 12 t. Elastyczne możliwości konfiguracji układu skrętu pozwalają na dostosowanie parametrów pracy w zależności od tego, czy pojazd porusza się w stanie złożonym, czy całkowicie rozsuniętym. Zawieszenie pneumatyczne zapewnia komfort jazdy w przypadku transportu wrażliwych ładunków, natomiast zawieszenie niezależne pozwala dodatkowo na ich transport, gdy środek ciężkości nie jest umieszczony centralnie.

Doll Fahrzeugbau

Niemiecki producent pojazdów specjalistycznych Doll Fahrzeugbau przygotował na baumę zoptymalizowane pod względem ładowności, wytrzymałe i efektywne pojazdy przeznaczone do transportu ciężkiego i przewozu maszyn budowlanych. W centralnym punkcie ekspozycji znalazły się naczepy wyposażone w podwozia systemu panther – z niezależnym hydraulicznym zawieszeniem opracowanym specjalnie z myślą o naczepach niskopodwoziowych i pojazdach do transportu ciężkiego. W ciągu ostatnich dwóch lat Doll systematycznie rozwijał swój układ jezdny panther, uzupełniając go o takie rozwiązania, jak oś samoskrętna z wymuszeniem tarciowym czy zdalne sterowanie Doll-tronic. Obecnie po drogach Europy jeżdżą naczepy Doll wyposażone w ponad 4000 linii osiowych systemu panther.

Naczepa Doll panther T4E-S3F o ładowności 50 t ma obniżony płaski pokład ładunkowy, przydatny do transportu wysokich i ciężkich maszyn roboczych
Naczepa Doll panther T4E-S3F o ładowności 50 t ma obniżony płaski pokład ładunkowy, przydatny do transportu wysokich i ciężkich maszyn roboczych (fot. D. Piernikarski)

Na swojej ekspozycji targowej Doll pokazał dwie niskopodwoziowe naczepy wyposażone w wózek z osiami skrętnymi systemu panther (sterowanie tarciowe) na stałe połączony z łabędzią szyją. Rozwiązanie takie pozwala na obniżenie masy własnej pojazdu i uzyskanie ładowności 50 t i optymalnego rozłożenia obciążenia. 4-osiowa naczepa T4E-S2A w kombinacji 1+3 jest szczególnie przydatna do transportu ciężkich maszyn budowlanych. Kombinacja 3-osiowego zespołu jezdnego w części tylnej i 1-osiowego (oś ze skrętem tarciowym) wózka dolly, mocowanego na stałe do łabędziej szyi, gwarantuje optymalny rozkład obciążeń. NaczepaT4E stanowi interesującą i efektywną kosztowo alternatywę wobec naczep o układzie jezdnym typu 2+3 lub 2+4, czyli dotychczas typowych rozwiązań w tej klasie ładowności.

Także druga z prezentowanych naczep – model panther T4E-S3F o ładowności 50 t – ma mocowany na stałe wózek z osiami skrętnymi. Pojazd ten wyposażono w obniżony płaski pokład ładunkowy przydatny do transportu wysokich i ciężkich maszyn roboczych. Wysokość do załadunku to tylko 305 mm, po załadowaniu prześwit wynosi 80 mm. Wstępne napięcie struktury nośnej ramy pozwala na utrzymanie poziomego położenia pokładu i eliminuje jego ugięcie pod ciężarem ładunku. Zawieszenie hydrauliczne systemu panther doskonale radzi sobie z nierównościami terenu na trasie. Naczepę można wydłużyć łącznie o 5500 mm.

Kolejną innowacją Doll wprowadzoną w naczepach panther jest unikatowy, centralnie rozmieszczony cylinder hydrauliczny regulujący ustawienie łabędziej szyi. Jego kompaktowa konstrukcja i poprawione przepływy medium roboczego pozwalają na bezstopniową regulację ustawienia sworznia w zakresie obciążeń od 17,5 do 25 t i tym samym optymalne obciążenie siodła holującego naczepę 3- lub 4-osiowego ciągnika.