Osprzęt „bardzo” nienormatywny

fot. Goldhofer

Łopaty i kolumny elektrowni wiatrowych oraz wielkie transformatory to tylko przykłady ładunków, do których przewozu wykorzystuje się specjalne adaptery montowane na ciężkich modułach jezdnych.

Naczepy niskopodwoziowe i ciężkie moduły transportowe należą niewątpliwie do grupy najbardziej zaawansowanych technicznie środków transportu. W tym segmencie o przydatności danego rozwiązania decyduje często nie tylko sam pojazd bazowy i możliwość jego konfigurowania, ale również to, w jakiego rodzaju osprzęt pomocniczy może on zostać uzbrojony.

Przykładem mogą być adaptery do mocowania łopat turbin wiatrowych czy przęsła zewnętrzne – mostki transportowe wykorzystywane do mocowania bardzo ciężkich ładunków o stosunkowo niewielkich rozmiarach. Proponujemy zapoznanie się właśnie z tym specjalistycznym osprzętem – wybór prezentowanych rozwiązań to wyłącznie subiektywna decyzja autora artykułu.

Modułowa budowa pozwala na swobodne konfigurowanie mostka transportowego Faktor 5 do potrzeb realizowanego zadania (fot. © Goldhofer)
Modułowa budowa pozwala na swobodne konfigurowanie mostka transportowego Faktor 5 do potrzeb realizowanego zadania (fot. Goldhofer)

Adaptery do łopat

Adapter FTV300 waży 13,5 t, można nim przewozić łopaty o długości do 60 m i różnych konfiguracjach piasty (fot. © D. Piernikarski)
Adapter FTV300 waży 13,5 t, można nim przewozić łopaty o długości do 60 m i różnych konfiguracjach piasty (fot. D. Piernikarski)

Wraz z rozwojem konstrukcji turbin wiatrowych problemy związane z przewożeniem poszczególnych ich części składowych na miejsce montażu stają się coraz większe. Szczególnie dotyczy to transportu łopat wirników, których długość obecnie sięga nawet 60 m, największe z nich mogą mieć nawet 80 m. Transport, co prawda lekkich lecz bardzo nieporęcznych, łopat można realizować, stosując rozciągane naczepy platformowe lub naczepy niskopodwoziowe z wysuwem. Coraz częściej stosowane są również specjalne uchwyty transportowe, w których mocowane są łopaty.

Możliwość zmiany położenia łopat turbiny względem zestawu drogowego i modułów transportowych może być szczególnie przydatna na końcowym odcinku trasy – zwłaszcza w terenie górzystym, gdy łopata dostarczana jest już bezpośrednio na plac budowy. Występujące zazwyczaj na tym etapie kręte drogi wymagały do tej pory bardzo żmudnego manewrowania pojazdem lub nawet wcześniejszego rozładunku i przemieszczania łopat za pomocą żurawia – z oczywistych przyczyn utrudniało to i wydłużało cały proces transportowy.

Rozwiązaniem tego problemu są adaptery do mocowania łopat, które można z łatwością mocować bezpośrednio do łoża modułów transportowych (lub samobieżnych z zasilającym modułem napędowym PPU) lub też do pokładu ładunkowego naczepy w klasycznym zestawie drogowym. Istotą rozwiązania jest ruchomy element pozwalający na unoszenie, opuszczanie i obrót zamocowanej łopaty.

Goldhofer ma w swojej ofercie adapter FTV 300 do przewożenia łopat wirników turbin wiatrowych. FTV 300 ma bezstopniową hydrauliczną zmianę kąta nachylenia łopaty w zakresie do 60° oraz pełny obrót wokół osi, obniżający siłę naporu wiatru. W adapterze można zamocować łopaty o długości do 60 m, maksymalny moment obciążenia to 300 tm. Sam adapter waży 13,5 t, a dzięki wymiennym końcówkom mocującym można przewozić łopaty o różnych piastach przystosowane do turbin różnych producentów (np. Vestas, Enercon). Zespół balastów (4×2,5 t) zamocowany w ramie ważącej 4 t pozwala na optymalne wyrównoważenie pojazdu. Pojazd bazowy może być również wykorzystany do przewożenia gondoli turbin i segmentów wieży.

Podobnym rozwiązaniem dysponują firmy Scheuerle – to Nicolas z Grupy TII. Adapter ten może być montowany i przewożony zarówno na modułach samobieżnych SPMT, jak i na różnych platformowych naczepach modułowych. Adapter ma wymienną końcówkę pozwalającą na szybkie łączenie z różnymi typami łopat. Pozwala na przewóz łopat o masie własnej do 25 t, maksymalny kąt wzniosu to 60°, jest także możliwość dowolnego obrotu wokół osi i odchylenie łopaty względem osi platformy w zakresie ±110°. Stabilność konstrukcji zapewniają hydraulicznie pozycjonowane (wzdłużnie i poprzecznie) przeciwciężary oraz układ sterowania elektronicznego ze zdalnym panelem odczytowym, który na bieżąco monitoruje parametry związane z bezpieczeństwem i stabilnością transportu.