Liczy się nie tylko moc. Ciągniki w transporcie nienormatywnym

Volvo FH 16.750 8×4 wyposażone jest w najmocniejszy (750-konny) w historii firmy silnik o pojemności skokowej 16 l (fot. © Volvo)
Volvo FH 16.750 8×4 wyposażone jest w najmocniejszy (750-konny) w historii firmy silnik o pojemności skokowej 16 l (fot. Volvo)

Volvo

Największy z produkowanych do tej pory przez Volvo silników – typ D16K – znalazł zastosowanie w ciągniku przeznaczonym do holowania ciężkich ładunków – modelu FH 16.750 8×4. Moc tej jednostki o pojemności 16 l wynosi 551 kW (750 KM), a jej maksymalny moment obrotowy 3550 Nm. Silnik współpracuje ze specjalnie wzmocnioną skrzynią biegów I-Shift i osiami napędowymi o zwiększonej wytrzymałości. Skrzynia biegów wyposażona jest w specjalną przystawkę z biegami pełzającymi, które umożliwiają jazdę z prędkościami rzędu 0,5–2 km/h (taka skrzynia jest dłuższa od standardowej wersji o ok. 12 cm). Wyposażona w biegi pełzające skrzynia biegów I-Shift pozwala także na bardzo precyzyjne i płynne ruszanie bez obawy o uszkodzenie lub nadmierne zużycie elementów układu przeniesienia napędu. Tak wyposażone Volvo FH 16.750 8×4 może tworzyć zestaw drogowy o dmc. do 325 t. Niedawno przeprowadzone testy wykazały jednak, że w sprzyjających warunkach (na równej powierzchni) ciągnik może tworzyć zestaw o dmc. wynoszącej aż 750 t.

MAN TGX 41.680 wyposażony w specjalny zderzak umożliwiający pchanie zestawu (fot. © MAN)
MAN TGX 41.680 wyposażony w specjalny zderzak umożliwiający pchanie zestawu (fot.  MAN)

MAN

Obecnie flagowym reprezentantem tej kategorii ciężarówek jest model MAN TGX 41.640 8×4. Ciągnik napędzany jest sześciocylindrowym rzędowym silnikiem D38 o pojemności skokowej 15,2 l. Jednostka osiąga moc 470 kW (640 KM) i dysponuje momentem obrotowym wynoszącym 3000 Nm. MAN TGX 41.640 wyposażony jest w przekładnię hydrokinetyczną ze sprzęgłem ciernym i przekładnią przyspieszającą (overdrive). Moc hamulca silnikowego wynosi 600 kW (815 KM), a w kombinacji z intarderem wrasta do 750 kW (1020 KM). Ciągnik oferowany jest z kilkoma wariantami wielkości kabin: XL, XLX, lub XXL.

Najsilniejszy ciągnik MAN TGX 41.640 może holować przyczepy bądź naczepy o dmc. do 250 t.

Scania

Najsilniejszym ciągnikiem w ofercie Scanii jest zaprezentowany przed trzema laty model R 730 8×4. Model ten oferowany jest z silnikiem V8 o pojemności skokowej 16,4 l, osiągającym moc 537 kW (730 KM). Silnik osiąga maksymalny moment obrotowy wynoszący 3500 Nm. Jednostka, która może być zasilana ekodieslem, spełnia nie tylko wymagania normy emisji spalin Euro VI, ale także japońskie regulacje EEV (co istotne, Japonia jest liczącym się dla Scanii odbiorcą tego typu ciężkich ciągników).

Scania R 730 8×4 oferowana jest w odmianie standardowej przeznaczonej do ciągnięcia przyczep lub naczep o dmc. zestawu 180 t oraz wersji wzmocnionej, w przypadku której dmc. zestawu wzrasta do 250 t. W zależności od przeznaczenia i oczekiwań klienta ciągnik może być wyposażony w hamulce bębnowe lub tarczowe oraz zawieszenie na resorach lub miechach pneumatycznych.

Scania R 730 8×4 wyposażona jest w zautomatyzowaną skrzynię Opticruise 12+2 i retarder. Standardem w tym modelu ciągnika jest kabina Topline. Na specjalne zamówienia ten model ciągnika oferowany jest również w odmianie 8×8, przeznaczonej do eksploatacji na nieutwardzonych drogach.

Druga kierowana oś ciągnika DAF XF-510 FTM może zostać uniesiona w celu zwiększenia przyczepności tylnych napędzanych osi (fot. © DAF)
Druga kierowana oś ciągnika DAF XF-510 FTM może zostać uniesiona w celu zwiększenia przyczepności tylnych napędzanych osi (fot.  DAF)

DAF

Spośród ciężarówek tej holenderskiej marki modelem przeznaczonym do holowania najcięższych ładunków jest DAF XF-510 FTM. Ten ciągnik o układzie napędowym 8×4 wyposażony jest w silnik Paccar MX-13 o pojemności skokowej 12,9 l rozwijający moc 375 kW (510 KM) i maksymalny moment obrotowy 2500 Nm. Silnik współpracuje z hamulcem silnikowym MX Engine Brake o mocy maksymalnej 370 kW (510 KM) oraz Intarderem ZF o mocy 500 kW (680 KM). Ten ostatni charakteryzuje się najskuteczniejszym działaniem przy prędkości powyżej 50 km/h.

Czteroosiowy DAF XF-510 FTM może holować przyczepy lub naczepy, tworząc zestaw o masie nieprzekraczającej 150 t.

Największy i najmocniejszy ciągnik balastowy na świecie Nicolas Tractomas mogący tworzyć zestaw o masie 600 t (fot. © Nicolas Industrie)
Największy i najmocniejszy ciągnik balastowy na świecie Nicolas Tractomas mogący tworzyć zestaw o masie 600 t (fot.  Nicolas Industrie)

Balastowi giganci

To, że obecnie większość pojazdów wykorzystywanych w transporcie ponadnormatywnym stanowią specjalne ciągniki siodłowe, nie oznacza, że typowe ciągniki balastowe odeszły do lamusa. Są to jednak pojazdy przeznaczone do holowania najcięższych ładunków, z niewielkimi prędkościami, na całkowicie zamkniętych odcinkach dróg. Bardzo często tego rodzaju ciągniki balastowe pracują w trakcji podwójnej, a nawet zwielokrotnionej (w tym także z pojazdami pchającymi).

Najbardziej oryginalnym i jednocześnie największym ciągnikiem balastowym na świecie jest produkowany przez francuską firmę Nicolas Industrie ciągnik balastowy Tractomas TR 1010 D100 (10×10). Masa własna tego ciągnika wynosi 40 t, natomiast wraz z balastem wzrasta do 71 t. Tractomas TR 1010 D100 wyposażony jest w silnik V12 firmy Caterpillar – model 3412E osiągający moc 670 kW (912 KM) i maksymalny moment obrotowy 3460 Nm. Ciągnik przystosowany jest do zestawów o dmc. wynoszącej 600 t. Ze względu na szerokość wynoszącą 3480 mm może być używany wyłącznie na zamkniętych dla ruchu odcinkach dróg.

Autor: Marek Rutka