Rusza akcja społeczna Profesjonalni Kierowcy

fot. Profesjonalni Kierowcy

18 kwietnia 2016 r. ruszyła ogólnopolska akcja społeczna Profesjonalni Kierowcy, w ramach której zostaną bezpłatnie przeszkoleni młodzi kierowcy samochodów ciężarowych. Jej celem jest podniesienie kwalifikacji kierowców zawodowych oraz wsparcie polskiej branży transportowej i logistycznej, która zmaga się z problemem braku odpowiednio wyszkolonych  kierowców. Z danych przewoźników wynika, że ta branża potrzebuje około 30 tys. nowych kierowców zawodowych rocznie. Akcja Profesjonalni Kierowcy powstała z inicjatywny: Volvo Trucks, Renault Trucks, Michelin i Wielton.

Akcja jest skierowana do młodych kierowców, którzy mają już prawo jazdy kategorii C+E (uprawnia do kierowania samochodami ciężarowymi z przyczepą), ale nie mają jeszcze praktyki w pracy na rynku transportowym. W ramach przedsięwzięcia Profesjonalni Kierowcy  zostaną uruchomione bezpłatne szkolenia, które mają podnieść kwalifikacje młodych kierowców zawodowych i pomóc im w nabraniu doświadczenia niezbędnego do znalezienia zatrudnienia w firmach transportowych i logistycznych.

Marcin Majak
Marcin Majak (fot. Renault Trucks)

Ciągnik siodłowy wraz z naczepą kosztuje ponad 100 tys. euro, sam ładunek często jest wart kilka razy więcej. Młody kierowca, który właśnie uzyskał prawo jazdy C+E, często nie ma jeszcze umiejętności i doświadczenia, aby potencjalny pracodawca pozwolił mu zasiąść za kierownicą takiego samochodu. Ta świadomość oraz ogromne zapotrzebowanie na rynku transportowym na dobrze przygotowanych do zawodu kierowców, skłoniła nas do zainicjowania akcji Profesjonalni Kierowcy – mówi Marcin Majak, marketing manager Volvo Group Trucks.

Na bezpłatne szkolenia można się zapisywać już od 18 kwietnia poprzez formularz zamieszczony na stronie internetowej profesjonalnikierowcy.pl.

W ramach pierwszego etapu akcji zaplanowane są cztery sesje szkoleniowe: od maja do września 2016 roku. Kurs jest podzielony na dwie części. Pierwsza – to szkolenie teoretyczne z jazdy ekonomicznej, bezpiecznej i defensywnej. Uczestnicy zdobędą również wiedzę o zasadach pracy kierowców. Część druga to szkolenie praktyczne z zasad udzielania pierwszej pomocy oraz przede wszystkim z doskonalenia jazdy samochodem ciężarowym z naczepą. Szkolenia będą prowadzone przez najlepszych instruktorów w kraju. Kierowcy odbędą szkolenia praktyczne na samochodach użyczonych przez partnerów akcji – Volvo i Renault Trucks z naczepami  Wielton i wyposażonych w opony firmy Michelin.

Informacje o osobach, którym uda się uzyskać prestiżowy certyfikat „Profesjonalnego Kierowcy”, trafią do bazy, do której będą miały dostęp największe firmy transportowe i logistyczne w kraju. To zwiększy ich szansę na otrzymanie stabilnej i atrakcyjnej finansowo pracy w największych, prestiżowych firmach o zasięgu międzynarodowym.

Beneficjentami akcji Profesjonalni Kierowcy są zarówno przyszyli uczestnicy naszych szkoleń, jak i właściciele firm transportowych i logistycznych. Przy naszym wsparciu do końca roku na rynek pracy wyjdą specjalistycznie przeszkoleni kierowcy zawodowi. My – jako partnerzy akcji – pokrywamy koszty przygotowania tych ludzi do pracy. Pamiętać należy także o społecznym wymiarze akcji. Nasze szkolenia zawierają także elementy zwiększające bezpieczeństwo ruchu drogowego – mówi Marcin Majak.

Niedostateczna liczba kierowców zawodowych na rynku jest dziś jednym z największych problemów branży transportowej i logistycznej. Z szacunków przewoźników wynika, że rocznie branża potrzebuje 30 tys. nowych kierowców zawodowych. Według oficjalnych danych 40 proc. z 700 tys. obecnie pracujących w zawodzie kierowców ma powyżej 65 lat. To oznacza, że jeśli nie zostaną podjęte intensywne działania na rzecz przeszkolenia nowych kierowców, branża stanie przed jeszcze większym problemem, który może sparaliżować działalność firm transportowych i logistycznych.

A to z kolei może mieć wpływ na rozwój całej polskiej gospodarki, bowiem branża transportowa determinuje w znaczny sposób wzrost gospodarczy i tworzenie miejsc pracy. Transport ma aż 10 proc. udział w PKB. Z danych GUS wynika, że polskie firmy w 2013 roku miały aż 25 proc. udział w rynku międzynarodowych przewozów w Unii Europejskiej, co daje Polsce pozycję lidera, przed Hiszpanią i Niemcami.

Opracowała Katarzyna Biskupska

Logotyp akcji Profesjonalni Kierowcy