Pojedynek mistrzów ecodrivingu

fot. Renault Trucks

Każdy przedsiębiorca transportowy doskonale wie, że ekonomicznie i bezpiecznie jeżdżący kierowca przynosi firmie ogromne oszczędności. Dlatego też zainteresowanie konkursem Optifuel Challenge od lat systematycznie wzrasta.

Podczas całej edycji konkursu Optifuel Challenge 2015 jurorzy do odczytu prędkości jazdy, poziomu zużycia paliwa i parametrów techniki jazdy uczestników używali narzędzi Optifuel Infomax (fot. K.Biskupska)

Konkurs ten, organizowany przez Renault Trucks, rozegrany został w Polsce już po raz siódmy. Założeniem dwóch jego pomysłodawców i tym samym inspiratorów edycji europejskiej, Marcina Majaka i Łukasza Kurcbarda, było oraz jest nadal promowanie i nagradzanie kierowców, którzy potrafią jeździć oszczędnie i sprawnie z poszanowaniem przepisów ruchu drogowego. „W naszym rozumieniu transport wydajny to ten, który odbywa się przy najniższych kosztach  (mówimy tu o paliwie) jednocześnie w najkrótszym czasie i bezpiecznie. Nasza legendarna formuła matematyczna łączy te dwie wielkości, jakimi są średnie zużycie paliwa i prędkość” – relacjonował Łukasz Kurcbard, menedżer ds. telematyki i szkolenia kierowców regionu krajów Morza Bałtyckiego Grupy Volvo i juror konkursu.

Stosowane od lat zasady konkursu Optifuel Challenge, na podstawie których typowany jest zwycięzca, pozostają niezmienne. Zwycięzcą zostaje osoba, która pokona testową trasę, uzyskując najniższe zużycie paliwa przy jednocześnie najwyższej średniej prędkości jazdy. „Należy umieć znaleźć kompromis podczas jazdy, oszacować drogę, umieć ją przewidzieć, dostosować styl jazdy do panujących warunków, tak aby na danym odcinku testowym obniżyć zużycie paliwa, a jednocześnie nie zapomnieć o jak najwyższej średniej prędkości jazdy” – powiedział Łukasz Kurcbard, dodając: „Założenia konkursu to przy okazji główne zasady szkoły jazdy ekonomicznej Renault Trucks. Nie sztuką jest jechać wolniej i zużyć mniej paliwa. Nasi trenerzy uczą jeździć przynajmniej tak samo szybko, jeśli nie szybciej – bo w większości przypadków po szkoleniu średnia prędkość wzrasta – przy znacznym spadku średniego zużycia paliwa”.

7.edycja krajowa

Podczas jedenastu eliminacji u lokalnych dealerów uczestnicy zasiadali za kierownicą jednego z trzech identycznie obciążonych (22 t ładunku) zestawów drogowych: ciągników Renault T 460 Optifuel z silnikiem DTI11 o mocy 460 KM i momencie obrotowym 2200 Nm połączonych z naczepą kurtynową Wielton. W eliminacjach udział wzięło rekordowo– dużo uczestników, bo 506. W finale krajowym, który odbył się 10 września br. w siedzibie firmy Intruck − Volvo Group Trucks Center w Karpinie, wzięło udział 11 zwycięzców eliminacji regionalnych.  Walczyli oni o tytuł Mistrza Ekonomicznej Jazdy i udział w międzynarodowym finale oraz o wiele atrakcyjnych nagród. Rozgrywkę podzielono na dwa etapy: półfinał – wyłaniający trzech ścisłych finalistów, i finał, w którym zawodnicy walczyli o kolejność na polskim podium oraz wyjazd na międzynarodowe zawody w Lizbonie.

W tym roku uczestnicy zarówno w eliminacjach regionalnych, jak i finale krajowym jeździli pojazdami T Optifuel, wyposażonymi w pakiet Fuel Eco. Pakiet ten wzbogaca ciężarówkę o szereg inteligentnych technologii pozwalających obniżyć zużycie paliwa, takich jak tempomat SoftCruise z funkcją wolnego koła Optiroll, trzy programy pracy silnika i skrzyni biegów Optidriver, ogranicznik wielkości przyspieszenia oraz asystent ogranicznika prędkości. Zestaw porusza się na ogumieniu Michelin X-Line oraz równie lekkich jak efektownie wyglądających obręczach Alcoa (fot. K.Biskupska)