Skuteczne szkolenie w trudnym terenie

Uczestnicy szkolenia za kierownicą ciężarówki zaadaptowanej do szkoleń uczyli się, jak odpowiednio wykorzystywać moc silnika oraz inne funkcje dostępne w pojeździe terenowym (fot. K.Biskupska)

Leśne podjazdy i brody, piach, błoto, koleiny – to nie opis trasy rajdowej, tylko toru Autodrom 4×4 we Włościejewkach, na którym przeprowadzane są szkolenia z prawidłowej i bezpiecznej jazdy w trudnym terenie.

21 listopada 2014 r. grupa pracowników spółki Enea Operator przeszła na tym torze trening podnoszący ich kwalifikacje w obsłudze i poruszaniu się pojazdami 4×4 w terenie nieutwardzonym. Autodrom 4×4
w podpoznańskich Włościejewkach to obszar o powierzchni niemal 80 000 m2, na którym znajduje się kilkanaście profesjonalnie przygotowanych tras o różnym stopniu trudności. Naturalne walory terenu, czyli strome podjazdy i zjazdy w obszarze leśnym, jak i fragmenty piaszczyste, a także dodatkowo przygotowane przeszkody, pozwalają na wykorzystanie go do jazd nie tylko specjalnie skonfigurowanymi
pojazdami terenowymi i ciężarówkami, ale i samochodami uterenowionymi typu SUV i pick-up.
W tak trudnym terenie można skutecznie przeszkolić kierowców energetycznych ekip remontowych z właściwej jazdy pojazdami z napędem na wszystkie koła, gdyż tor ten jest podobny do środowiska ich pracy. Naprawiają i wymieniają połamane słupy i zerwane przewody energetyczne, usuwają powalone drzewa – ich obszar działań to zarówno teren utwardzony i asfalt, jak i miejsca podmokłe, pola i lasy. Jednak pracownikom firm energetycznych, wykonującym na co dzień te trudne prace konserwatorskie i naprawcze, brakuje często podstawowej wiedzy nt. techniki jazdy i umiejętności prowadzenia samochodu ciężarowego, co wynika z braku odpowiednich szkoleń. „Około 80% napraw odbywa się w terenie utwardzonym. Jednak pozostałe prace wykonywane są w innych, trudniejszych warunkach, co wymaga znajomości odpowiedniej techniki jazdy oraz dostępnych w pojeździe funkcji. Z doświadczenia wiem, że pracownicy często nie potrafią sobie z tym poradzić” – relacjonował jeden z uczestników szkolenia na Autodromie 4×4 i dodał, że często ich wiedza opiera się na krótkim szkoleniu przeprowadzonym przez przedstawicieli producenta po zakupie pojazdu oraz „latach praktyki nie zawsze poprawnej”.